Tor 06 sep 2012 11:49

Genom att ”logga” turister med hjälp av GPS-teknik kan arrangörer och destinationer få svar på hur besökare rör sig, hur länge de stannar på olika platser och hur de känner sig. Metoden har bland annat använts under skidskytte-VM i Östersund.

Skidskytte VM 2008 i Östersund

– Var är besökarna när Björn Ferry går i mål? Jo, det visade sig att många var i öltältet, berättar turismforskaren Robert Pettersson.

Han ingår i den grupp med forskare från Mittuniversitetet som för några år sedan ville få bättre svar på frågor som: Vad är det besökarna av en plats eller ett evenemang egentligen uppskattar, och vad upplever de som negativt? Inom projektet Peak Experiences har de tagit hjälp av GPS-teknik och uppföljande intervjuer för att mäta turisters upplevelser. 

– I dag pratar man om besökarnas upplevelser som centrala för turistisk framgång, och mycket av turismutvecklingen är besöksinvolverad. Därför blev det intressant att utveckla en sådan här metod, säger Robert Pettersson.

Sidan uppdaterades 2016-09-29