Får och kan alla vara i naturen?

Tis 14 sep 2021 10:32

Mittuniversitetets årliga vetenskapsfestival genomfördes 20-24 september. Under veckan står barn och unga i fokus när universitetet bjuder in till föreläsningar och labbesök.

Kristin Godtman Kling

Under själva ForskarFredag (24/9) pratade ETOURs doktorand Kristin Godtman Kling friluftsliv, tillgänglighet och allemansrätt med elever i årskurs 2.

— Det finns massor av bra saker med att vara ute i naturen. När man är ute i naturen och rör på sig så blir man lugn, mindre stressad, man tränar sin kondition och man lär sig nya saker om djur och natur. Därför är det också jätteviktigt att alla som vill också får möjlighet att vara ute i naturen, säger Kristin Godtman Kling som forskar om tillgänglighet kopplat till friluftsliv och hur det fungerar i praktiken.

På den digitala lektionen den 24:e september berättade Kristin bland annat om vad friluftsliv är och hur allemansrätten fungerar. Det blev mycket diskussion och interaktion under lektionen, och hon delade med sig av en hel del tips som eleverna kunde ta med sig hem.

Om Barnens universitet

Projektet Barnens universitet pågår mellan januari 2020 och juni 2022 och är finansierat av allmänna lärosätesprojektmedel på Mittuniversitetet. Syftet är att väcka intresse för vetenskap och högre studier bland barn och unga i regionerna Västernorrland och Jämtland.
Läs mer om Barnens universitet här

Film med forskarstuderande Kristin som träffar barnen Ebbe och Ebba för ForskarFredag 2021

Kan alla vara ute i naturen?

Se filmen med Kristin Godtman Kling, forskarstuderande på ETOUR, där hon pratar friluftsliv, tillgänglighet och allemansrätt med elever i årskurs 2.

Sidan uppdaterades 2021-12-21