Åre Destination blev Årets turismföretagare

Tor 20 okt 2022 10:26

"Med värdskapet i fokus är destinationen i dag i högsta grad en året-runt-destination i världsklass". Så löd slutmotiveringen när Teres Gärdin, VD på JHT och Robert Pettersson, centrumledare på ETOUR, delade ut pris till Årets turismföretagare under Turismdagen.

prisutdelning för årets turismföretagare på turismens dag
VD Therese Sjölundh, Sofi Nord och Karolina Krejci från Åre Destination tog emot priset som Årets Turismföretagare Jämtland Härjedalen 2022.

För andra året arrangerade Jämtland Härjedalen Turism med ETOUR som co-host, den så kallade Turismdagen med utdelning av priset Årets Turismföretagare.

Dagens tema var innovation. Ett 80 tal deltagare från regionens destinationsorganisationer, studenter, politiker och tjänstemän med anknytning till besöksnäringen träffades på Best Western Hotel Gamla Teatern i Östersund för att lyssna till en rad föreläsare.

Med fanfarer från Trio Marmelad utropades årets pristagare, Åre Destination med tre medarbetare på plats, upp på scenen efter middagen på Arctura. Åre Destination prisades bland annat för det stöd och det engagemang som de genererat i destinationen under pandemin med många nya arbetssätt som ger grund för smartare samarbeten framåt.

Priserna består av en plakett att fästa på väggen, en check för blandade forskningsinsatser från ETOUR samt ett bidrag för vidare insatser för kompetenshöjning bland personalen från JHT, samtidigt som pristagaren nu är regionens kandidat inför det nationella ”Stora Turismpriset” nästa år, 2023.

JHT:s sammanfattning av Turismdagen

Visit Swedens Senior Manager Public Affairs, Åsa Stengel-Egrelius berättade om innovationer inom besöksnäringen ur ett nationellt perspektiv och utifrån Visit Swedens nya uppdrag kring att både marknadsföra svensk besöksnäring inom landet (Svemester) och att marknadsföra Sverige som destination för utländska besökare.

Forskaren Robert Pettersson vid ETOUR berättade om det nya skiftet inom besöksnäring där turism inte bara handlar om att skapa attraktionskraft för tillfälliga besökare utan lika mycket för att locka nya inflyttare och locka till kvarstanning (lusten att vilja bo kvar).

Stefan Sjöstrand VD för Skistar berättade om Skistars skifte från minnesvärda vinterupplevelser till minnesvärda fjällupplevelser året runt med fokus på en aktiv livsstil och med nya ansikten utåt i form av Nils van der Poel, Jesper Tjäder och systrarna Kallur.

Kreativa strategen hos Adeprimo Östersund, Johanna Thofelt tog åhörarna med på en resa till nya tidens marknadsföring med Fake Human Face Generators och attraktiviteten som uppstår med sällsynta ”skins” för att anpassa sina avatarer i metaverse, framtidens virtuella värld. Framtidens marknadsföring kan sammanfattas i att det är viktigt för företag att visa sitt hjärta, att vara sann mot besökaren för att locka de besökare som destinationen bäst passar för och därmed genererar flest nöjda gäster.

Engcon groups VD Krister Blomgren samtalade med Teres Gärdin om Engcons betydelse för Strömsund och Strömsunds betydelse för Engcon som universellt varumärke för tiltrotatorer för grävmaskiner. Om hur de drar nytta av att finnas i en kommun med fokus på friluftsliv vid rekrytering, tar med internationella besökare ut i skog och mark i Strömsund och lagar mat vid öppen eld i stället för att bjuda med dem på restaurang. Samt hur Engcons produkter har framtiden för sig ur flera aspekter; säkra, hållbara och effektiviserande till exempel vid byggnationer av turismanläggningar och fritidshusområden.

Avslutningsvis samtalade Micke Jonsson med tre av regionens större evenemangsarrangörer: Skidskytte, Parasport och Storsjöcupen med exempel på hur de jobbar för att få både deltagare och åskådare att få en positiv upplevelse av evenemangen och därmed skapa återkommande besökare till Jämtland Härjedalen.

Storsjöodjurets son Birger försökte stjäla showen under dagen, som en påminnelse om att han nu har en egen Äventyrspark i Östersund. Därefter bjöds deltagarna på världspremiär för nya filmen Jämtlandsmodellen som på mindre än fyra minuter beskriver besöksnäringens roll för regional utveckling i Jämtland Härjedalen.

 

Läs mer om Turismdagen på JHT:s webb

Se filmen Jämtlandsmodellen

 


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2022-10-21