Hållbar mat ‑ Årets ciceron i besöksnäringen 2023

Tor 07 dec 2023 14:02

Igår delade BFUF ut utmärkelsen Årets ciceron i besöksnäringen 2023. ETOUR stod för hälften av de nominerade bidragen, men vinnaren blev Magnus Westling vid Örebro universitet med sitt arbete Culinary Action: Hållbar gastronomi med råvaran i fokus.

Två personer på en upplyst scen och en stor skärm som visar texten "Norminerade 2023" och åtta ansikten.
Fyra av åtta nominerade bidrag kom från forskare vid ETOUR. Foto: Robert Pettersson

Årets ciceron i besöksnäringen är en gemensamt instiftad utmärkelse av BFUF och Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, och igår tillkännagavs årets vinnare i samband med utdelningen av Stora Turismpriset. Prissumman på 100 000 kronor delas ut till en doktorsavhandling som bidrar med nytta för besöksnäringens företag och anställda, ger kunskap och insikt framåt samt bidrar till en positiv utveckling av näringen och en hållbar turism i Sverige. Årets vinnare blev Magnus Westling vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet med motiveringen:

"Magnus Westlings forskning och avhandling visar vägen mot en hållbar gastronomi med större sensorisk variation och kvalitet. Angreppssättet är att lyfta fram potentialen hos grödor och djurraser som kommit i skymundan och låta detta utgöra grunden för framtida råvaruval där den biologiska mångfalden premieras och som samtidigt erbjuder en unik gastronomisk upplevelse. Globala och nationella matsystem har en betydande klimatpåverkan. Magnus forskning visar på svensk besöksnärings potential att bidra till hållbar mat, biologisk mångfald och njutning."

Robert Pettersson, centrumledare på ETOUR var på plats vid prisutdelningen.

– Det här är ett riktigt bra initiativ som hjälper till att positionera och sprida turismforskning. Dessutom är priset en fin morot för unga forskare inom disciplinen, säger Robert Pettersson.

Av de totalt åtta nominerade bidragen till årets ciceron i besöksnäringen 2023 stod ETOUR för hälften. De som var nominerade från ETOUR var Eugenio Conti, Kristin Godtman Kling, Kai Kronenberg och Martin Wallstam.

Här nedan kan du läsa deras doktorsavhandlingar.

Eugenio Conti: Digital technocultures in Nature-based tourism

Kristin Godtman Kling: Access to Nature through Tourism. A Study of Four Perspectives on Inclusive Nature-based Tourism

Kai Kronenberg: New perspectives on socio-economic impacts of tourism: A study on the distributive effects of tourism and events on regional employment and income

Martin Wallstam: “Panem et Circenses”: Realizing Social Value in the Strategic Management of Events