Mittuniversitetet medverkar i internationellt projekt om vattenrening

Fre 16 okt 2020 10:51

Bruno Medronho, University of Algarve och gästprofessor vid Mittuniversitetet, forskningscenter FSCN, har erhållit medel som finansierar en doktorandtjänst för en studie om rening av havsvatten från mikroplaster.

strand

Bidragsgivare är Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), den portugisiska motsvarigheten till Vetenskapsrådet.

I projektet medverkar även doktor Luís Alves från University of Coimbra och professor Magnus Norgren. Under projektet kommer doktoranden Solange Magalhães spendera viss tid i Sundsvall för att forska om biopolymerers förmåga att fånga och avlägsna mikroplaster tillsammans med Magnus Norgren och hans kollegor i forskargruppen Teknisk yt- och kolloidkemi på FSCN.

Hennes handledare är Prof. Maria Graça Rasteiro, från Chemical Process Engineering and Forest Products Research Centre - CIEPQPF University of Coimbra.

Professor Magnus Norgren, gästprofessor Bruno Medronho och professor Håkan Edlund vid forskningscentrum FSCN, Mittuniversitetet.

Sidan uppdaterades 2020-10-16