Radikalgrupp bakom sabotage på Mittuniversitetet?

Enligt uppgifter till Aftonbladet har en anställd på Mittuniversitetet förberett för sabotage och försökt rekrytera studenter till sin aktivistgrupp "Jamt mot Nato".

Den anställde, som enligt uppgift jobbar på avdelningen PSO, ska vara emot Sveriges inträde i Nato och har i flera inlägg på sociala medier uttryckt radikala åsikter, som bland annat att motstånd är tillåtet.

Ulrika Danielsson, prefekt på PSO, vill inte uttala sig om det anställde.

- Jag tänker inte uttala mig om någon av mina medarbetare. Jag har inte fått några uppgifter om att personen ifråga jobbar för en aktivistgrupp.

Hon vill inte heller uttala sig om de rykten som florerar om att den anställda i fråga rekryterar studenter i sin kamp mot Natointrädet.

- Jag vet inget mer än att det figurerat flyers.

Aftonbladet har försökt nå den anställde utan resultat. Däremot säger Tet Persson, aktiv i hemvärnet och medlem i gruppen "Jamt mot Nato" att han ofta befinner sig på campus och pratar med studenter. Han säger dock att han inte rekryterar några.

- Jag vill inte kommentera någonting. Jag litar inte på medier som Aftonbladet.