Media

Stor kritik från studenter efter explosion - skyddsrummen togs upp av Mittuniversitetets personal

Visitationer och genomgångna snusdosor. Studenter i Sundsvall är kritiska mot universitetets sätt att välja ut vilka som fick komma in i skyddsrummen.

- Jag var tvungen att visa upp mitt passerkort för att bevisa att jag är student för att komma in i skyddsrummet, det var skitstressande, säger Maria, student.

När en stor explosion detonerade på campus i Sundsvall strax efter 12.00 i dag uppmanades samtliga studenter och personal att bege sig till närmaste skyddsrum. Nu vittnar flera studenter om att de blivit visiterade och behövt bevisa att de är studenter för att få komma in i skyddsrummen.

- Tänk om är civil och bara gått förbi, får man inte komma in i skyddsrummet då, undrar en student.

- De ville kolla min snusdosa så att det inte fanns exposiva ämnen, det kändes fruktansvärt, säger en annan.

Enligt studenterna var skyddsrummet upptaget av främst personal. Inte studenter.

Under presskonferensen med Mittuiniversitetets ledning bemötte de frågan vilka skyddsrummen är till för.

- Först på plats gäller. Skyddsrummen är till för alla.