STC storsatsar med 16 nya doktorander

Tor 02 nov 2023 12:56

Forskningscentret STC storsatsar på forskning inom AI och Internet of Things och anställer nu 16 nya doktorander. Satsningen möjliggörs genom den nya internationella forskarskolan IRS TransTech, regionalfondsprojektet DIGIT och interna resurser.

– Vi gör nu en stor satsning och rekryterar 16 nya doktorander. De nya doktoranderna kommer att kopplas mot både företag och internationella universitet vilket bidrar till att utveckla vår forskningsmiljö, säger Mattias O’Nils, ledare för forskningscentret STC.

Fyra av de nya doktoranderna kommer att vara så kallade industridoktorander och delar sina tjänster mellan forskningsmiljön på Mittuniversitetet och det företag där de anställts på. Det innebär att de kommer att genomföra sina doktorandstudier kring utmaningar kopplat till hållbar digital utveckling som företaget står inför. Detta möjliggörs genom det nya regionalfondsprojektet DIGIT – Hållbar digital transformation.

Övriga doktorander ingår i den internationella forskarskolan IRS TransTech samt interna satsningar. Doktoranderna vid STC inom IRS TransTech kommer att genomföra delar av sina doktorandstudier på internationella universitet som tekniska universiteten i Wien, Chemnitz, Ostwestfalen-Lippe och Zurich samt de italienska universiteten i Salerno och L´Aquila. Det innebär att doktoranderna kommer att få en dubbelexamen från två universitet efter avslutade studier.

– Internationellt utbyte och nätverkande är viktigt för utveckling av forskningen vid STC men också för att förbättra regionens långsiktiga kompetensförsörjning, fortsätter Mattias O’Nils.

Fokus för doktoranderna i forskarskolan IRS TransTech och DIGIT kommer att vara forskning inom forskningscentret STC:s verksamhetsområden så som Internet of Things, Artificiell Intelligens och sensorutveckling.

International Research School in Transformative Technologies (IRS TransTech) är ett femårigt projekt finansierat av KK-stiftelsen. Insatsen är den första inom KK-stiftelsens riktade satsning på Strategiska miljöer där forskningsmiljön Transformative Technology vid Mittuniversitetet är den enda i sitt slag.

DIGIT - Hållbar Digital Transformation, finansieras med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden, ERUF och är ett samarbete mellan Mittuniversitetet, Bron Innovation, Samling Näringsliv, RISE Research Institutes of Sweden, Hallströms Verkstäder, Starbit, Media Research. Utöver detta sker också samverkan med ytterligare ett 20-tal verksamheter och kommunsamarbeten.

Intresserad av att söka en doktorandtjänst?

Läs mer om och sök våra doktorandtjänster

Sidan uppdaterades 2023-11-02