Examensarbete för färre urspårade tåg

Tis 05 sep 2023 10:07

Vid STC skrivs ett antal examensarbeten per år kopplade till våra forskningsprojekt. Läs om Stefan Gustafsson, student vid civilingenjörsprogrammet med inriktning elektroteknik, och det arbete han gjorde kring att mäta temperaturer längs järnvägsrälsar.

En man med skägg och keps och brun tröja

Berätta lite om ditt examensarbete, vad är det du ska göra?

Mitt examensarbete är en liten del av ett större arbete där man ska implementera ett IoT (Internet of Things) system som skall kunna mäta temperaturer på järnvägar och varna om temperaturen blir för hög på tågrälsen. Min del i det här arbetet är att testa och avgöra vilken av temperatursensor som är mest lämplig för att effektivt kunna mäta temperaturen längs med en tågräls. De temperatursensorer som jag har och testar är en värmekamera, kontaktlös IR sensor och en "vanlig" temperatursenor som är placerad direkt på järnvägen.

Vad är syftet?

De flesta som åker tåg har någon gång varit med om att tågen har blivit inställda eller att tågen har varit tvungna att åka med en lägre hastighet än vanligt på en varm sommardag. Detta kan oftast bero på att tågrälsen är för varm och expanderar, det kan sedan leda till att ett tåg åker ur spåret. Alltså en urspårning.  

Syftet med det här arbetet är att jämföra och undersöka tre olika metoder för att mäta temperaturen på en tågräls för att effektivare kunna upptäcka fel på järnvägen som bildas på grund av extrema väderförhållanden såsom solkurvor.

Varför valde du att göra just detta?

Jag tyckte det lät intressant då jag är väldigt intresserad utav sensorer. Sedan kände jag att det var ett arbete som kan komma till nytta och förenkla felsökningen för de som underhåller våra järnvägar i Sverige.  


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-09-21