Prof. Mårten Sjöström besökte Kina för att inleda nya forskningssamarbeten

Ons 28 feb 2024 11:31

I början av december 2023 besökte professor Mårten Sjöström Kina med målet att etablera nya samarbeten med Bejing Wuzi University och Beijing Jiatong University.

Mårten Sjöström står i trapphuset på campus.
Prof. Mårten Sjöström, ledare för forskargruppen Realistisk 3D.

Prof. Mårten Sjöströms första destination var Beijing Wuzi University, där han välkomnades av Guo Qian, dekanus för University of Statistic and Computer Science, Lu Yinan, internationella samarbeten och utbyten, och Jiang Tao, biträdande dekanus. Tillsammans diskuterade de framtida samarbeten och utbyten mellan studenter, doktorander och forskare.

- Även om formella avtal inte är undertecknade ännu så ser jag stora möjligheter till ett gott samarbete mellan Mittuniversitetet och Beijing Wuzi University, säger professor Mårten Sjöström.

Under sitt besök höll Prof. Mårten Sjöström en mycket uppskattad presentation med titeln "Design and Methods of Quantitative Research", som mottogs väl av akademikerna vid Beijing Wuzi University.

Läs mer om besöket på Beijing Wuzi University

Dessutom återknöt Sjöström kontakten med Dr. Shan Gao, en tidigare utbytesstudent som nu arbetar som biträdande professor vid universitetet. Det var under 2021-2022 som Shan Gao fick möjlighet att göra ett år som utbytesdoktorand utomlands. Hon var intresserad av området kring ljusfältsavbildning och tyckte att professor Mårten Sjöström och hans forskargrupp Realistisk 3D vid Mittuniversitetet passade bra för hennes arbete.

Läs om Dr. Shan Gaos besök på Mittuniversitetet

Nästa anhalt för Prof. Sjöström var Beijing Jiatong University, där han höll presentationer för en forskargrupp ledd av Prof. Gangrong Qu, som Prof. Sjöström och Dr. Shan Gao har publicerat tillsammans med tidigare.

- Prof. Qu är matematiker med expertis inom inversa problem för bildrelaterade problem, vilket kompletterar min forskning mycket väl, säger Prof. Mårten Sjöström.

Som avslutning på sitt besök i Kina träffade Mårten, Anthony Trioux, en fransk forskare som för närvarande arbetar som biträdande professor vid Xidian University i Xi'an. Deras diskussioner inleddes under Anthonys tidigare besök på Mittuniversitetet i maj 2022, och har nu återupptagits.

- Vi fortsatte våra diskussioner för att utforska forskningsmöjligheter under detta besök och kommer att ta med oss dem vid ett framtida besök i Kina, avslutar professor Mårten Sjöström.

Sidan uppdaterades 2024-02-28