STC‑besök i Kina för breddat samarbete

Ons 08 maj 2024 08:39

Ett spännande forskningssamarbete om utvecklingen av smarta kullager tar nästa steg. Sebastian Bader och Ye Xu som båda forskar vid STC Research Center, har nyligen kommit hem från Xian Jiaotong University i Kina, med siktet inställt på ett fortsatt och breddat samarbete.

Fyra män står tillsammans vid utrustning i ett laboratorium där man forskar om kullager.

Redan 2019 fick Mittuniversitetets STC Research Center medel från STINT för att utveckla samarbetet med det kinesiska universitetet. Men Covid-pandemin kom i vägen. Forskningssamarbetet kring utvecklingen av smarta kullager inleddes, men på distans.

– Vårt samarbete har fungerat mycket bra, men det är alltid positivt att få mötas kring det gemensamma arbete man genomför, konstaterar Sebastian Bader.

Forskningssamarbetet har haft fokus på hur man kan utveckla kullagren och lägga till elektronik som larmar när de behöver lagas eller bytas. En utveckling som i industriella sammanhang innebär att man kan undvika kostsamma driftsstopp. I forskningssamarbetet har man också undersökt hur man kan omvandla rörelseenergin i kullagren till elektricitet som försörjer den elektronik som övervakar och larmar om att kullagren behöver åtgärdas på något sätt.

Delat kunskap och resultat

– Ett lyckat forskningssamarbete innebär att man kompletterar varandra vad gäller kunskap och genomförande och på sätt kommer längre. Vi har forskat kring detta i våra respektive forskningsmiljöer, delat med oss av resultaten och skrivit gemensamma forskningsartiklar om det vi funnit, berättar Sebastian Bader.

Nu är nästa steg är att bjuda in professor Junyi Cao och hans forskargrupp Xian Jiaotong University till STC Research Center.

– Nu ser vi fram emot vårt fortsatta samarbete, och att vi kan identifiera nya områden att samarbeta kring. Tack vare vårt möte har vi kunnat bredda vår frågeställning och upptäcka ännu mer av den potential som vårt samarbete har, säger Sebastian Bader.

Sidan uppdaterades 2024-05-08