Fastighetsbranschen workshoppade kring AI

Fre 27 aug 2021 15:31

Den 16 juni samlades 75 deltagare från fastighetsbranschen för att under två timmar inspireras och diskutera hur man med hjälp av AI kan utveckla bland annat drift och underhåll av fastigheter.

Smart ventilation

Dagen började med en kort introduktion till AI som hölla av Daniel Adelander, managementkonsult på Pro&Pro och även ansvarig för den AI-utbildning som erbjudits till nätverket under våren. Därefter fick deltagarna ta del av tre case där man använt AI för att utveckla fastighetsbranschen.

Först ut var Jenny Sjöholm, VD B3 Consulting Group, som berättade hur de samarbetat med Lillium Fastigheter utvecklat en tjänst som ska förenkla insamling av data från olika källor från fastigheter och visualisera den så att fastighetsägare får en enklare hantering och tydligare översikt över sina system.

Näst på tur var Prof. Mattias O'Nils, ledare för STC forskningscenter, som presenterade hur universitetet inom olika projekt utvecklat datadriven användning och drift av fastigheter. Bland annat genom sensorutveckling för att tillföra relevant data för ett AI.

Sista case kom från Diös där digitaliseringschefen Jonas Silfer Wikstrand fokuserade på affärsnyttan med AI för fastighetsbranschen och presenterade vad Diös gjort inom området.

Dagen avslutade med en workshop där deltagarna i mindre grupper fick diskutera hur de kan utveckla sin verksamhet med AI.

En serie av AI-workshops i höst

Denna workshop erbjöds inom projektet AI-kompetens och arrangerades av Bron Innovation, Samling Näringsliv och Mittuniversitetets forskningscenter STC - Sensible Things that Communicate. Den finansieras med stöd av Europeiska utvecklingsfonden, Region Västernorrland och Region Jämtland Härjedalen.

Denna workshop vad den första i en serie av workshops som kommer att erbjudas under hösten, riktat mot olika branscher.

Region Jämtland Härjedalen
Bron 16x9