Korrekt placering av rälsclips med hjälp av AI‑kamera

Mån 16 maj 2022 17:39

2019 deltog företaget Pandrol med en utmaning på Business Innovation Day. Nu startar forskningsprojektet EDGY där Mittuniversitetet och Pandrol ska utveckla en smart kamera för spårläggningsmaskiner.

En bit räls i en pallkrage, omgiven av sten och ett clips är synligt. Ovanför syns en kamera som är riktad mot clipset.

2019 var företaget Pandrol på Business Innovation Day (BID). De deltog med en utmaning om att kvalitetssäkra läggning av järnvägsräls där forskare från STC deltog som experter.

Pandrol kom i kontakt med Business Innovation Day via Christoffer Andresen på RISE/Propell i Hudiksvall.

- De kontaktade oss och frågade om vi hade någon idé som vi ville diskutera med experter och på den vägen är det, berättar Anders Olsson, Global Equipment Electrification Manager, på Pandrol.

Utmaningen som de arbetade med var huruvida detektering av hinder runt en järnvägsräls var möjligt att göra med hjälp av objektigenkänning.

2019 började diskussionerna på Business Innovation Day.

Erfarenheter från att delta på BID

– Att delta på Business Innovation Day har gett oss en chans att vara med i ett forskningsprojekt som baseras på den ursprungliga utmaningen. Grundtanken 2019 var att skriva en ansökan, men då vi har utländska ägare var möjliga finansiärer begränsade, vilket var en utmaning. Så det har tagit lite tid att gå från idé till faktiskt projekt, förklarar Anders.

1 mars startade forskningsprojektet EDGY där Pandrol deltar tillsammans med forskarna Irida Shallari och Mattias O’Nils från Mittuniversitetet. Det som startade som en idé under Business Innovation Day 2019 är nu ett pågående projekt vid Mittuniversitetet.

Projektet ska utveckla en smart kamera, med hjälp av AI och deep learning, som ska användas för att kvalitetssäkra läggning av järnvägsräls. Den smarta kameran är tänkt att monteras på spårläggningsmaskiner för att få bilder i realtid på exempelvis montering av clipsen som fäster rälen.

Vad är Pandrols mål och förhoppningar med projektet?

– Vårt mål är att projektet ska resultera i nya konkurrenskraftiga tjänster och produkter för oss och att vi får en chans att lära oss vad som är möjligt med objektigenkänning. Detta kommer att underlätta för de som använder våra maskiner, avslutar Anders.

Sidan uppdaterades 2022-05-16