Smart Industry Sweden söker företag till nytt intag av industridoktorander

Ons 25 maj 2022 16:47

Företagsforskarskolan Smart Industry Sweden skapar synergier och samarbeten mellan företag, lärosäten och regioner. Nu söker man finansiering till ett nytt intag av industridoktorander och företag.

Robotarm i industri och två människohänder som håller en läsplatta.

– Vi bidrar med spetskompetens och stärker företagens konkurrenskraft, säger Peter Thorvald, direktör för Smart Industry Sweden.

Forskarskolan är ett samarbete mellan Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, Mittuniversitetet i Umeå och Jönköping University.

– Satsningen på forskarskolan är en unik möjlighet för företag att utveckla morgondagens kompetenser. Det är även en ingång till ett nätverk mellan lärosäten och företag där man får del av ny forskning och många kontakter. Vi söker nu finansiering till att få öppna ett nytt intag av industridoktorander och till det behöver vi företagens stöd, säger Peter Thorvald.

Industridoktoranderna kombinerar forskarutbildning med anställning på ett företag. Även dem som redan jobbar inom näringslivet kan gå in som industridoktorander inom Smart Industry Sweden, vilket skulle innebära en kompetenshöjning både för arbetstagaren och arbetsgivaren.

Intresseanmälan

Vill du och ditt företag vara med så hör av dig till oss innan den 3 juni via intressanmälan.

Läs mer om företagsforskarskolan Smart Industry Sweden

Adam Lundström, industridoktorand SCA företagsforskarskolan Smart industry sweden

Adam Lundström - industridoktorand SCA

Intervju med Adam Lundström, industridoktorand hos SCA Underhållsteknik genom företagsforskarskolan Smart Industry Sweden och Mittuniversitetet.

Sidan uppdaterades 2022-05-25