Sensorexperter samlades i Sundsvall

Tis 16 aug 2022 08:50

För 17:e året i rad arrangerades forskningskonferensen Sensors Applications Symposium och denna gång stod Mittuniversitetet i Sundsvall som värd. Mer än 80 forskare från 20 länder deltog i årets hybridkonferens.

Professor Bruno Ando and Associate Professor Sebastian Bader IEEE SAS 2022
Professor Bruno Ando och Docent Sebastian Bader.

Den 1-3 augusti 2022 arrangerades den internationella forskningskonferensen Sensors Applications Symposium – IEEE SAS 2022 i Sundsvall. Efter två år av restriktioner, på grund av Covid-19-pandemin, arrangerades konferensen för första gången någonsin som ett hybridevent. Hälften av deltagarna, ett 40-tal forskare, deltog på plats i Sundsvall och den andra hälften deltog online.

Docent Sebastian Bader från forskningscentret STC vid Mittuniversitetet var General Chair för konferensens organisationskommitté och ansvarig för program och arrangemanget på plats i Sundsvall.

- Allt har fungerat väldigt bra och vi är glada över att kunna ta emot deltagarna och träffas personligen igen. Det blir tre hela dagar med inbjudna huvudtalare från både industri och akademi, två specialsessioner, samt tekniska presentationer och postersessioner, berättar Sebastian efter konferensens första dag.

Professor Bruno Ando, chairman of the steering committee för Sensors Applications Symposium, är glad över att äntligen kunna mötas igen och att platsen för årets konferens blev just Sundsvall.

- Efter två år med onlinekonferenser är vi i styrgruppen glada över att kunna arrangera konferensen här i Sundsvall eftersom forskningsinriktningen vid STC Forskningscenter ligger perfekt i linje med konferensens fokus - sensorer och deras tillämpningar, förklarar professor Ando.

Under konferensen presenterar mer än 60 forskare sina senaste forskningsresultat inom sensorer- och sensorsystemutveckling, som täcker applikationsområden inom flera olika områden; från biomedicin till smarta jordbruk och industriell automation, för att nämna några.

- Detta är ett relativt smalt forskningsområde och spetsforskning presenteras på denna konferens. Det är särskilt trevligt att se så många unga forskare närvara vid konferensen och att deltagarna visar stort intresse och engagemang, sammanfattar prof. Aldo.

Sidan uppdaterades 2022-08-16