Örnsköldsvik monterar snödjupssensorer på sandfickor

Tis 03 jan 2023 16:09

I slutet av december besökte Rikard Hamrin från Mittuniversitetets forskningscenter STC, Örnsköldsvik för att tillsammans Håkan Gunnarsson på Övik Energi montera snödjupssensorer på sandfickor i Svartby.

Snödjupskameror i sandfickor
Foto: Patric Leonhed, Övik Energi

Sandfickor används för att förvara sand på lättillgängligt och torrt sätt för kommunens väghållare. Syftet med att montera en snödjupskamera i en sandficka är att kunna hitta en enkel metod för att identifiera när det är dags att fylla på med sand. Testet med snödjupskameror på sandfickor ingår i projektet IoT Smart Snöröjning som arbetar med att ta fram IoT (Internet of Things) -baserade lösningar för att optimera snöröjningen så att Sveriges kommuner lättare kan planera sin snöröjning. Projektet har Örnsköldsvik och Ånge som pilotkommuner och kommer att avslutas i mars 2023.

I projektet samverkar Mittuniversitetet med Ånge kommun, Örnsköldsviks kommun, Starbit från Härnösand och Portal+ från Sundsvall tillsammans med ServaNet och Övik Energi. Projektet koordineras av Bron Innovation och finansieras av den statliga innovationsmyndigheten Vinnova som satsar 5 miljoner på smartare snöröjning som skapar samhällsnytta och större tillgänglighet.

Läs mer om IoT smart snöröjning

Rickard Hamrin från Mittuniversitetet tillsammans med Håkan Gunnarsson från Övik Energi. Foto: Patric Leonhed, Övik Energi

Sidan uppdaterades 2023-03-29