Fullsatt seminarium gav insikt om AI för tillväxt i Östersund

Ons 24 maj 2023 21:06

Onsdagen den 24 maj arrangerades ett fullsatt seminarium om AI för tillväxt i Östersund, där experter diskuterade AI:s roll i vardagen och affärsvärlden. Med engagerande presentationer och panelsamtal lyftes både potentialen och utmaningar med AI för att skapa affärsmöjligheter och samhällsutveckling.

A man standing next to a large screen and speaking to a seated audience
Pär Segerström från Media Research var en av dagens talare.

Onsdagen den 24 maj arrangerades ett fullsatt seminarium om Artificiell Intelligens och dess potential för tillväxt i Östersund. Evenemanget lockade en bred publik och erbjöd en djupgående diskussion om AI: s roll i vardagen och affärsvärlden.

Seminariet inleddes med en presentation av Daniel Adelander från Pro&Pro, som tog upp ämnet "AI i vardagen". Daniel delade med sig av sina kunskaper om hur AI kan integreras i vår vardag och vilka möjligheter det skapar för samhället.

Därefter tog Marcus Strömsten från Höga Kusten Destinationsutveckling scenen och berättade om deras framgångsrika implementering av chatboten Vilja för att hjälpa Höga Kusten turistservice. Han delade med sig av bakgrunden till beslutet att använda chatboten, utmaningarna de mötte och de positiva effekterna det har haft på deras verksamhet.

Vidare presenterade Mattias O'Nils, professor vid Mittuniversitetets forskningscenter STC, om universitetets AI-forskning och förestagssamarbeten. Han delade insikter om de senaste framstegen inom AI-forskning och betonade vikten av samarbete mellan akademin, näringslivet och samhället för att driva innovation framåt. Hans medskick var att ha ordning på sin data och våga prova.

Pär Segerström från Media Research i Östersund är ny samarbetspartner till Mittuniversitetet och han talade om hur AI skapar nya affärsmöjligheter för företaget. Han betonade vikten av att hitta rätt samarbetspartners under en AI-utveckling och att samarbetet med universitetet överträffat hans förväntningar.

Efter dessa inspirerande presentationer hölls ett panelsamtal med fokus på hur AI kan skapa tillväxt i Östersund. Panelen bestod av Bengt Myhrman, entreprenör och investerare, Amelie Rahbek, processledare för styrkeområdet "Digitala Lösningar" inom Region Jämtland Härjedalen, Mona Swartling, kontorschef på Sopra Steria och Mattias O'Nils från Mittuniversitetet. Panelsamtalet modererades av Lars Oscarsson från Bron Innovation och erbjöd en livlig diskussion med publiken om möjligheterna och utmaningarna med AI i regionen.

Avslutningsvis hölls en kort avslutning och mingel, vilket gav deltagarna en möjlighet att nätverka och fortsätta diskussionerna som hade inletts under seminariet.

Se hela programmet

Daniel Adelander presenterade AI i vardagen

Marcus Strömsten för Höga Kusten berättade om chatboten Vilja

av

Mattias O'Nils presenterar STC forskningscenter.

av

Per Segerström från Media Research i Östersund berättar om deras AI-arbete.

av

Ett panelsamtal mellan Mattias O'Nils, Amelie Rahbek, Mona Swartling och Bengt Myhrman

av

Peter Vomacka från Samling Näringsliv var med och arrangerade eventet.

av

Frågorna var många under seminariets panelsamtal.

av

Lars Oscarsson från Bron Innovation var dagens moderator.

Sidan uppdaterades 2023-05-24