Att ta ställning
Otillgänglig popup-butik
I The Pinnacle project öppnade The North Face 2018 en popup-butik på 2100 meters höjd i Dolomiterna som endast gick att nå via ca 2,5h vandring. Butiken innehöll återanvända plagg med en historia, där kända idrottare/äventyrare som använt dessa under sina äventyr lämnat personliga meddelanden. Plaggen gick även att köpa via auktion och vinsten från projektet gick tillbaka till Dolomiterna.
Presidenten stal ditt land
Patagonia driver en kampanj på sin hemsida för att bevara de två skyddade områdena Bears Ears och Grand Staircase-Escalante National Monuments som president Trump lovat att kraftigt reducera storleken på. Under det tydliga ställningstagandet ”The President Stole Your Land” uppmanar företaget folk att agera.
Kärlek åt alla
Företaget Björn Borg lanserade under 2018 kampanjen ”Marriage Unblocked” för att stötta HBTQ-rättigheter. Under fotbolls-VM i Ryssland gjordes detta tydligt genom en Augmented Reality-tifo under matchen mellan Saudiarabien och Ryssland i form av texten ”Love will win tonight” bredvid en bild på två kyssandes män. Företaget har skapat en digital plattform som bygger på blockchain där HBTQ-par kan gifta sig symboliskt för att skicka ett tydligt meddelande för allas rätt att gifta sig.