Digitalisering
Digitalisering inom sport och outdoorbranschen var ett av specialtemana på ISPO 2018. Ett flertal events, föredrag och diskussionspaneler, gick av stapeln i mässans digitala hörna. "Individualisering, smart och innovation" var några av nyckelorden.
Smarta material och wearables
Även om begreppet smarta material är brett, är en del direkt relaterat till digitalisering och särskilt wearables, bärbar elektronik. Tekniken används ofta för att höja prestationen hos användaren, verka skadeförebyggande eller skapa bättre komfort. På mässan visades bland annat sensorer som mäter pronation under löpning för att förebygga skador och sensorer som placeras på kroppen för att övervaka personens löpsteg och varsko denne om att till exempel lyfta höften vid trötthet.
Komfortmässigt visades membran som kan slås av och på för att aktivera fukttransport. Företaget O-Synce vann pris för sin produkt USEE som kan användas under till exempel cykling. Produkten fästs på hjälmen och ger en live-display i användarens synfält för att visa data om bland annat prestation och navigation utan att användaren behöver släppa vägen med blicken.
Många företag över hela världen jobbar med digitalisering, närmast i tiden ligger integrerade lampor och skärmar, från små LED till flexibla displayer och sensorer. Ytterligare områden som kommer är inom energiutvinning, exempelvis genom att bädda in energigenererande element i skor och kläder för laddning av elektronisk utrustning.
Additiv tillverkning
ISPO-priserna duggade tätt bland 3D-printade produkter och koncept. FitStation vann till exempel "Product of the year - Health and Fitness". Genom att 3D-scanna och analysera fötterna kan skräddarsydda löparskor med 3D-printade innersulor perfekt anpassade efter användaren, i allt från storlek till form och stöd, tas fram.
Andra exempel på 3D-printade produkter var snowboardtillverkaren CAPiTA och plastföretaget CIME Industries som med 3D-printade sidoväggar till snowboards tog hem "Product of the year – Snowsport". Även provdockor som tillverkats genom 3D-printing visades upp.
En digital upplevelse
Adidas monter väckte stort intresse bland besökarna utan att egentligen visa produkter i någon större utsträckning. I montern kunde besökarna utforska deras virtual reality system och rörelseinmätningssystem, motion capture. Några produkter visades virtuellt med möjlighet att placera dem i en miljö och vända och vrida på dem – något som skulle kunna skapa nya möjligheter för säljmöten.
Adidas visade sin nya design på löpskor med 3D-printade stötdämpande yttersulor.
Sammanfattningsvis
Förändringar till följd av den digitala tekniken är att räkna med. Budskapet vid ISPO var att företag bör planera och förbereda sig för dem, likaså att fortsatt fokusera på kärnverksamheten. En långsiktig strategi och mål är viktigt för att öka beredskapen för den digitala tekniken.