Sportteknologistudenterna Lisa och Fredrik vinner Wimanska priset för sitt teleskophandtag för resväskor

Ons 11 nov 2020 14:08

Lisa Medbo och Fredrik Olsson belönas med 50 000 kronor för landets bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen. I arbetet har de undersökt och utvecklat koncept för steglös justering av teleskophandtag för hjulförsedda resväskor.

Lisa Medbo_Fredrik Olsson
Lisa och Fredrik studerade båda programmet Sportteknologi - maskiningenjör inom innovativ produktutveckling, vid Mittuniversitetet i Östersund.

—   Lisas och Fredriks examensarbete genomsyras av ingenjörsmässighet till både innehåll och form. De har skruvat isär, analyserat och utvecklat tekniska förbättringar. Det är just så ingenjörer löser problem, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Målet med examensarbetet var att få till förbättrad ergonomi och användarupplevelse. Projektet initierades av företaget Thule Sweden AB som arbetar med transportlösningar för personliga föremål, bland annat resväskor. Tillsammans har Lisa och Fredrik bidragit till utvecklingen av nästa generations teleskophandtag till resväskor.

Resultatet av arbetet blev två konceptuella lösningar till låsmekanismer för steglös justering av Thules befintliga teleskophandtag. Delarna i bilderna sitter alltså inne i teleskophantagsstrukturen och är det som låser höjdläget. Den ena bygger på en mekanisk låsning och den andra på låsning genom friktion.

Lisa och Fredrik studerade båda programmet Sportteknologi - maskiningenjör inom innovativ produktutveckling, vid Mittuniversitetet i Östersund. Lisa Medbo är 26 år och kommer ursprungligen från Borås. Hon bor idag i Göteborg och läser just nu en masterutbildning inom produktutveckling på Chalmers. Fredrik är 30 år och kommer från Karlskoga. Han bor idag i Värnamo och jobbar som designingenjör på Thule AB. Intresset för produktutveckling utvecklades hos Fredrik när han innan studierna jobbade som skidlärare.

Det bästa med att plugga Sportteknologi vid Mittuniversitetet

—   Det var nog närheten till fjällen och att vi var en liten klass och delade ett intresse för sport och att vi fick göra laborationer i universitets vindtunnel samt materiallabb. I programmet hade vi också ett eget 3D-lab med printers och scanners samt en verkstad. Sportteknologi har också nära samarbeten med olika företag i regionen där vi fick göra produktutvecklingsprojekt under utbildningen, säger Lisa.

—   Som designingenjör på Thule har jag varit med i produktutvecklingens alla faser, från initiering till slutprodukt och lansering i allt vad det innebär. Det bästa med att plugga Sportteknologi programmet var de renodlade produktutvecklingskurserna som de erbjöd. Då fick vi studenter möjligheten att utforska olika metoder och verktyg som finns för att ta fram koncept eller utkast på framtida produkter, kopplat till branschen. Studierna har gett en bra verktygslåda att kunna öppna och använda på en daglig basis, säger Fredrik.

Sportteknologi - högskoleingenjör produktutveckling är en treårig utbildning som ger dig 180 hp. Som högskoleingenjör inom produktutveckling får du breda kunskaper inom maskinteknik, konstruktion och design samt lär dig att utveckla idéer till färdiga produkter i nära samarbete med regionala företag.

Additiv tillverkning- högskoleingenjör maskinteknik är en treårig utbildning som ger dig 180 hp. Additiv tillverkning, så kallad 3D-print, är en tillverkningsteknik på stark frammarsch. Utbildningen ger dig god kunskap inom maskinteknik med fokus på material, tillverkning och konstruktion.

Skapad av Jeanette Fällman

Sidan uppdaterades 2022-06-14