Ingenjörsstudenterna Kasper och Sanna vinner pris för mest innovativa examensarbete och bästa rapport

Ons 10 jun 2020 14:34

Mittuniversitetets ingenjörsstudenter Kasper Österdahl från Uppsala och Sanna Jonsson från Östersund vinner pris för mest innovativa examensarbete och bästa rapport. Priset delas ut av IUC Z-GROUP som ägs av 62 tillverkande företag i Jämtlands län.

sanna jonsson och kasper österdahl_IUC Z-group
Sanna Jonsson som pluggat Högskoleingenjör maskinteknik och Kasper Österdahl som pluggat Sportteknologi på Mittuniversitetet.

De vinner med motiveringen:

”För ett välgjort och omfattande arbete som utförts i nära samarbete med värdföretaget. Arbetet har resulterat i en innovativ lösning som är långt gången och kan produktifieras inom snar framtid. God metod och överlag hög kvalitet”

”Ett gott och nära samarbete med värdföretaget har resulterat i en välskriven och koncis rapport. Genom rapporten tar man sig närmare en lösning, som i sig är presenterad på ett stringent och lättåskådligt sätt.”

Kasper tycker att det finns många bra saker med att plugga på Mittuniversitetet. Han uppskattar campus, där allt ligger samlat i en fin miljö. Det är en härlig gemenskap med människor som gillar att vara aktiva och hitta på saker. Det finns en studentförening som bidrar till att göra det enklare att testa på en massa aktiviteter såsom klättring, fjällvandring och långfärdsskridskor. En annan fördel är närheten till lärare som alltid finns till hands och kan svara på frågor eller bolla idéer. Sanna tycker att det bästa med att plugga på Mittuniversitetet är närheten till lärare, studenter och familj och att universitetet är i framkant när det gäller den additiva tillverkningen är både roligt och spännande.

Redan första dagen efter terminens slut fick jag jobb på Dekra Industrial som besiktningsingenjör. I framtiden vill jag gärna utvecklas inom den maskintekniska biten och jag ser att Dekra är rätt plats för en nyutexaminerad, säger Sanna.

Kasper tycker att studentlivet är bra eftersom det är många likasinnade personer som söker sig hit. — För min del har jag hittat personer som jag kunnat dela mina intressen med. Det finns alltid event och festligheter, vi har hittat på saker hela tiden vilket har gjort mitt studentliv jätteroligt, säger han. Sanna håller med Kasper och tillägger att hon engagerade sig i studentkåren sina första år vilket var både väldigt roligt och givande och att hennes maskinklass var en tajt och härlig grupp.

Kasper har pluggat Sportteknologi på Mittuniversitetet och gjorde sitt exjobb hos företaget AIM Sweden som jobbar med additiv tillverkning med elektronstrålesmältning (EBM). Han hade ett nära samarbete med företaget och lärde sig väldigt mycket. AIM Sweden tillverkar produkter till bland annat luftfart och medicinteknik såsom turbinblad och ortopediska implantat. Hans arbete bestod i att ta fram ny utrustning till produktionen för att hantera det titanpulver som används i processen. Företaget ville få bättre kontroll och spårbarhet på pulvret och en mer effektiv hanteringsprocess. Kasper tog fram ett konstruktionsunderlag för en pulverhanteringsstation genom att använda metoder för produktutveckling och CAD.

Det känns väldigt roligt att få vinna priset som en avslutning på tre härliga och lärorika år. Kan inte tacka mina lärare nog för att de alltid funnits tillgängliga för oss studenter, hjälpt oss på vägen och tipsat om sådana här möjligheter, kommenterar Kasper.

Just nu sommarjobbar Kasper i Östersund och söker jobb inom ingenjörsyrket inför hösten. Han har även sökt en magister inom maskinteknik på distans. Kaspers drömjobb är att få arbeta med problemlösning på ett innovativt och ansvarsfullt företag. Han vill gärna vara med och skapa lösningar som förbättrar vår framtid, avslutar han.

Sanna har pluggat Högskoleingenjör maskinteknik på Mittuniversitetet och gjorde sitt examensarbete på SAAB i Östersund. Hennes uppgift var att designa, konstruera och generera koncept till en markkylluftslang. Handledare från både Mittuniversitetet och SAAB var till stor hjälp.

Sidan uppdaterades 2022-06-14