En bra deal – för konsumenter som handlar skaljackor secondhand

Fre 03 maj 2024 07:57

Konsumenter som väljer att köpa sina skaljackor secondhand får ofta mer funktionalitet än vad prislappen indikerar. Det visar en ny studie som undersökt fyra olika egenskaper hos secondhandjackor och jämfört resultaten med plaggens pris i butik.

Doktoranden Louisa Nilsson i materialprovningslabbet
Doktoranden Louisa Nilsson i materialprovningslabbet på Sports Tech Research Centre.

– Det vi sett är att priset faller snabbare över tid än funktionaliteten, berättar Louisa Nilsson, doktorand på Sports Tech Research Centre vid Mittuniversitetet.

Louisa Nilsson fick nyligen en artikel publicerad i tidskriften Sustainability. Den baseras på en studie som undersöker funktionaliteten i ett antal skaljackor som införskaffats secondhand, närmare bestämt deras vattentäthet, vattenavstötning, luftgenomsläpplighet och andningsförmåga. Plaggens status har sedan jämförts med det pris som butikerna valt att sätta.

 

Doktoranden Louisa Nilsson i materialprovningslabbet

Plaggen som Louisa Nilsson har undersökt har klippts upp i bitar och testats genom olika metoder.

 

– Vi har inte hittat någon tidigare studie som tittar på funktionaliteten i skaljackor som använts och nötts över tid, däremot finns det studier som tittar på hur enskilda åldringsfaktorer så som tvätt, UV-strålning etc. påverkar skaltyg, men då är åldringen av tyget utförd i labb och mängden åldring förutbestämd. Det vi har gjort är att vi tittat på verkligt använda produkter och deras status när de når en secondhand-butik.

– Den andra delen i studien handlar om jämförelsen med pris där vi sett att priset hos skaljackorna faller snabbare över tid än funktionaliteten. Det är intressant eftersom tidigare studier visar att en av anledningarna till att man väljer att avstå från att köpa begagnat är att man är osäker på produktens funktionalitet, säger Louisa Nilsson.

Hon berättar vidare att för en skaljacka är det till exempel svårt att avgöra hur vattenavstötande och vattentät den är bara genom att titta på den. Det är därför en utmaning för secondhand-butiker att sätta ett pris som motsvarar jackornas faktiska funktionalitet och som konsumenterna kan lita på.

 

Stora möjligheter till en starkare secondhandmarknad

– Vi ser att skaljackor är generellt bättre än vad man som konsument kanske förväntar sig. Hur kan man kommunicera det till konsumenten? Kan man skapa någon typ av funktionalitetsmärkning för begagnade skaljackor?

Louisa Nilssons frågeställningar tar avstamp i den förstudie som genomförts i forsknings- och samverkansprogrammet Mistra Sport & Outdoors där man kikat på möjligheten att utveckla icke-förstörande testmetoder som enkelt kan genomföras i secondhand-butiker för att bestämma skaljackors funktionalitet.

 

Doktoranden Louisa Nilsson i materialprovningslabbet

Testbitar av skaljackor i labbet.

 

– Målgruppen för skaljackor har i många fall höga krav på produkten. Man vill vara trygg med sitt plagg och veta att det funkar. Att skapa en funktionalitetsmärkning skulle kunna öka intresset för begagnade skaljackor och därmed även öka intresset hos tillverkare att skapa produkter som håller längre, avslutar hon.

Artikeln kommer att ingå i Louisa Nilssons licentiatavhandling som är inplanerad i höst. Läs artikeln här.


Sidan uppdaterades 2024-05-06