Seminarium för tillväxt och utveckling

Fre 28 sep 2018 15:29

Den 27 september samlades ca 80 personer från myndigheter i Västernorrland, innovationsmiljöer, och Mittuniversitetet, däribland CER, för att diskutera hur vi tillsammans kan arbeta för att skapa nya möjligheter för etableringar i regionen.

etableringsseminarium
Vid seminariet medverkade Edith Andresen från CER.

Vid seminariet medverkade tjänstemän och politiker från Region Västernorrland och kommunerna i Härnösand, Timrå, Ånge, Örnsköldsvik, Sollefteå och Ånge. Därtill deltog företrädare för Bron Innovation, E.on, Business Sweden, High Coast Invest, Rise processum, Rise Acreo, SPV och Åkroken Science Park. Det hölls panelsamtal och diskussioner kring forsknings och utvecklingsdriven verksamhet, tjänsteintensiv verksamhet och internationella etableringar.

Vi hade bjudit in Christoffer Svanberg och Manuel Brändeborn för att de skulle dela med sig av sina erfarenheter från Northvolts etablering i Skellefteå och Amazons etablering i Eskilstuna.

Peter Nygårds är styrelseordförande i Mittuniversitetet, men han har också varit projektledare och Site Selection Manager för Northvolts etablering. Han delar med sig av sina synpunkter på vad som är viktigt för en region som vill locka till sig stora etableringar.

Peter Nygårds, Site Selection Manager Northvolt

Peter Nygårds