Friluftsliv och naturturism – unik internationell konferens i Sverige

Tis 03 jul 2012 13:14

För första gången samlas forskare inom friluftsliv och naturturism från hela världen för en internationell konferens i Sverige och Stockholm. Ett unikt tillfälle att ta del av den senaste svenska och internationella forskningen.

Konferensen “The 6th International Conference on Monitoring and Management of Visitors in Recreational and Protected Areas (MMV 2012)”, arrangeras på Djurönäsets konferensanläggning utanför Stockholm, 21-24:e augusti. Riksdagen antog nyligen regeringens friluftspolitiska proposition och under senare år har allemansrätten varit föremål för heta diskussioner. När forskare från hela världen nu kommer till Stockholm finns möjlighet att sätta frågorna kring friluftsliv och naturturism i ett internationellt perspektiv. Konferensens tema är, Outdoor Recreation in Change - Current Knowledge and Future Challenges.

Med närmare 200 föredrag från 30 olika länder innebär MMV 2012 en unik möjlighet att ta del av den senaste forskningen i Sverige och internationellt. Konferensen är ett viktigt forum för aktuell forskning kring friluftsliv och naturturism, och en plats för utbyte av erfarenheter och idéer.

Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring leds av turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet som sedan 2007 arrangerat en årlig konferens om friluftsliv och naturturism med deltagare från de nordiska länderna. I år är forskningsprogrammet värd för The 6th International Conference on Monitoring and Management of Visitors in Recreational and Protected Areas (MMV 2012). Konferensen, som flyttar mellan olika värdnationer, har aldrig tidigare arrangerats i Sverige.

Huvudtalare
Dr. Katrina Myrvang Brown, The James Hutton Institute, Scotland UK: Managing difference in shared recreational space: understanding the role of the body, movement and emotion

Professor Thomas A Heberlein, University of Wisconsin, USA and the Swedish University of Agricultural Sciences: Attitudes, norms and the art of visitor management

Professor Susan Moore, Murdoch University, Australia:Current and future issues in natural area tourism

Professor Klas Sandell, Karlstad University, Sweden: Outdoor recreation in change – What about Sweden?

Generalsekreterare Bi Puranen, World Values Survey Association: Values change the world

Direktör Rauno Väisänen, Natural Heritage Services, Metsähallitus, Finland: Challenges of visitor monitoring and management in protected areas.

Var: Djurönäsets konferensanläggning, Stockholm
När:
21-24 augusti, 2012

Friluftsliv i förändring är ett sexårigt nationellt forskningsprogram som omfattar 15 forskare vid sju svenska universitet och högskolor. Forskningen ska ta fram ny kunskap om friluftsliv och naturturism i Sverige och är finansierad av Naturvårdsverket. Läs mer på www.friluftsforskning.se.

Friluftsliv ligger svenskarna varmt om hjärtat och bidrar till livskvalitet för många. Forskning visar att i stort sett alla svenskar utövar någon friluftsaktivitet och friluftslivet omsätter ca 75 miljarder kr årligen enbart i Sverige.

Sidan uppdaterades 2015-02-05