Tis 20 mar 2018 09:28

Från mikrofiber till vattenavvisande behandlingar till cirkulärt tänk.

Hållbarhet ISPO

Mikrofiber

Mikrofiber är en stor fråga för flera branscher. Det pratas oftast om syntetiska fibrer i samband med mikrofiber, men av de fibrer som hittats i vattendrag är 50 % syntetiska fibrer och 50 % naturliga fibrer, detta enligt EOGs föredrag.  Av de naturliga fibrerna är ca 90 % från bomull och även de naturliga fibrerna kan vara kemikalietunga från till exempel färgning och finish.

För att ta reda på var rätt insatser ska sättas in framhölls behovet av mer forskning inom området. Idag baseras mycket på antaganden istället för kunskap. Det saknas också etablerade testmetoder och en delad terminologi inom området, vad är mikrofiber, mikroplaster etc.?

Så, vad kan man som företag göra? Följande tips lyftes fram under ISPO:

• Faktakolla information som ges till kunderna, det kan vara farligt att dra slutsatser innan mer kunskap finns inom området.
  • Se till att ha ledningen på företaget ombord, att de förstår vikten av frågan och att frågan prioriteras.
  • Håll er uppdaterade i frågan genom att följa arbetet från olika projekt, press och grupper, se lästips nedan.

Vattenavvisande behandlingar - Durable Water Repellency (DWR)

Forskningsinstitutet Swereas föredrag om vattenavvisande behandlingar (DWR-behandlingar), handlade bland annat om miljö- och hälsofaror med DWR-kemikalier samt nuvarande och framtida regelverk. Resultat från SUPFES (ett projekt som studerar fluorerade ämnen i textilindustrin) visades upp, och ett av resultaten var en jämförelse mellan olika impregneringsalternativ efter 10 tvättar. SUPFES följs av projektet POPFREE för att främja PFAS-fria alternativ, ett projekt som Sports Tech Research Centre är en del av.

Vidare diskuterades också vilka krav en produkt verkligen måste uppfylla. Måste vi ha de krav på en produkt som vi har idag, eller finns det produkter där höga krav på DWR inte är lika relevanta?

Cirkulärt tänk – Cradle to Cradle

Hur skulle det vara om våra produkters livscykler inte hade något slut? Nina Klamand, konsult i hållbart mode, föreläste i ämnet och menade att det skett ett skifte från medvetenhet till medkänsla hos konsumenterna. Klippet “Re-thinking Progress: The Circular Economy” , visar på ett enkelt sätt hur cirkulär ekonomi funkar.

På mässan presenterades en hel del material som tidigare ansetts som produktionsspill eller inte ”bra nog”. Som till exempel Fjällrävens ryggsäck ”Lappland Hike 15” där ryggplattan är gjord av återanvänd, spårbar, ofärgad ull från Europa, Seaquals 100% återvunna polyester av skräp från haven och Salewa som med sin isolering ”TirolWool” använder ull från bergsfår som i vanliga fall har för grov ull för marknaden.

Vilka glömda och gömda resurser har ni i er verksamhet som ni kan använda?

Lästips

Sidan uppdaterades 2021-10-18