Presentation av Kampradforskning vid Stockholm Gastronomy Conference 2023
I november presenterade Wilhelm Skoglund, Daniel Laven, Emma Björner och Beatrix Schützer vid Stockholm Gastronomy Conference 2023. Konferensen samlade omkring 200 deltagare från 18 olika länder, inklusive forskare och beslutsfattare från olika discipliner, policyområden och affärssektorer.
Daniel Laven och Wilhelm Skoglund presenterade sina erfarenheter av att utveckla ett internationellt tvärvetenskapligt masterprogram: Master i Food City Design. Masterprogrammet, som ges genom UNESCO Creative Cities Network, startade i Parma 2019 som ett samarbete mellan fyra universitet. Några av de frågor som varit i fokus i programmet har varit hälsosamma livsmedelssystem, framtidens samhällsbyggande och hur städer kan utformas baserat på mat, samisk matkultur och kockarnas roll i utbildningen.
Beatrix Schützer, Göteborgs universitet, presenterade sin studie av lantbrukares visioner och förutsättningar för att bygga relationella band med sina kunder i restaurangbranschen. Genom intervjuer med lantbrukare och deltagande observationer på lantbrukarnas arbetsplats visar studien lantbrukarnas mångfacetterade perspektiv på interaktion, förtroende och personliga möten med restauranger. Resultaten visar också att nära relationer mellan lantbrukare och restauranger är avgörande för att öka kunskapen om livsmedelskvalitet och för att bygga ömsesidigt förtroende. Det är dock inte alltid en okomplicerad lösning eftersom många lantbrukare uppfattar kundrelationer som komplexa och tidskrävande.
Beatrix Schützer presenterar sin forskning om relationen mellan lantbrukare och restauranger.
Emma Björner presenterade sin pågående analys av svenska livsmedelsstrategier med fokus på hur "platskänsla" berättas och exemplifieras i strategierna i relation till lokal mat. De första resultaten visar att lokal mat beskrivs som meningsfull och viktig för att driva utveckling och för att skapa upplevelser, attraktivitet, nöje och välbefinnande. I anslutning till detta beskrivs lokal mat som en identitetsskapare, med potential att stärka platsidentiteten.
Emma Björner presenterade sin pågående studie av svenska livsmedelsstrategier med fokus på hur "platskänsla" berättas om och exemplifieras i strategierna i relation till lokal mat.