Workshop om småskalig livsmedelsproduktion, entreprenörskap och landsbygdsutveckling

Hur kom vi hit och hur formar vi ett framtida hållbart livsmedelssystem? Det var en av frågorna som diskuterades under en workshop om småskalig livsmedelsproduktion, entreprenörskap och landsbygdsutveckling, som arrangerades i september vid Mittuniversitetet i Östersund.

Kvinna står upp framför ett tiotal personer som sitter vid ett långt bord. Hon gestikulerar med händerna.
Emma Björner var en av forskarna som höll i workshopen.

Intervju

Kvinna med brunt långt hår klädd i vit blus och grön scarf blir intervjuad

Paulina Rytkönen, Södertörns högskola

Paulina Rytkönen delar med sig av de viktigaste lärdomarna från sin forskning om Östersund som UNESCO City of Gastronomy och dess bidrag till småskalig livsmedelsproduktion i Jämtland, samt synpunkter på framtida initiativ och möjligheter framöver.

Intervju

Man klädd i glasögon och svart tröja blir intervjuad

Mohamed Natour, Näringslivsenheten, Östersunds kommun

Mohamed Natour delar med sig av sin syn på utmaningar i relation till småskalig livsmedelsproduktion, landsbygdsutveckling och framtidens hållbara livsmedelssystem.
Kvinna med brunt axelångt hår klädd i svart kavaj blir intervjuad

Louise Mattsson, Symbios Sweden

Louise Mattsson är optimistisk när det gäller framtidens hållbara livsmedelssystem och efterlyser samordning.
Blond kvinna med vit jacka sitter i ett rum med gula väggar och en sittgrupp i bakgrunden. Tavlor hänger på väggarna.

Christina Hedin, lokalpolitiker, Östersund

Christina Hedin om vilka hot som finns när det kommer till småskalig livsmedelsproduktion, landsbygdsutveckling och framtidens hållbara livsmedelssystem.

Sidan uppdaterades 2023-12-21