Karina Göransson
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Lektor
- Annan titel: Excellent lärare
- Ansvarsområde: Studierektor Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428823
- E-postadress: karina.goransson@miun.se
- Rumsnummer: R326a
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Grafisk design
Examen
Högskoleexamen på Informationslinjen
Filosofie kandidatexamen i Medie- o Kommunikationsvetenskap
Högskoleexamen i Psykologi
Filosofie magisterexamen i Kvalitets- och Ledarskapsutveckling
Master Visuell kommunikation (pågående)
Meriterad & Excellent lärare
Pedagogiskt sakkunnig
Ledarskapsutvecklingsprogram med fokus på genus, mångfald och makt
Studierektorsprogrammet
Bakgrund
Mitthögskolan 1993–2004
Mittuniversitetet 2005–nu
Studierektor Institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap 1997–1999
Programansvarig Grafisk design 1999–2005
Studierektor Industridesign 2016
Studierektor Institutionen för Design 2017–2022
Studierektor Institutionen för Naturvetenskap, design och hållbar utveckling 2023- nu
Forskningsområden
Forskning om hur design kan göra skillnad i samhällen inom områden som: Design Activism, Circular Design och Universal Design. Jag är också intresserad av högskolepedagogik och lärande samt hållbar utveckling av högre utbildning.
Forskning
2020 – nu Fakultetsmedel forskning
2020– nu Ansvar högre forskningsseminarier inom Design
2020 – Alp-projekt: Supported Education (utbildning)
2019 – Allmänna lärosätesprojektet Kursplaner 2.0 med syfte att uppnå en hög och likvärdig kvalitet på Mittuniversitetets kursplaner. Föreläsare och lärarrepresentant i projektet.
Undervisning
Arbetar med FN:s globala mål för hållbar utveckling i utbildning och projekt. Kursansvar, undervisning och examinator i kurser som: Typografi och formmetodik, Digital bild och illustration, Grafisk förpackningsdesign, Arbetsplatsförlagt projekt, Graphic design och Magazine design (för exchange students), Typografi och form för webb (Webbutvecklingsprogrammet), Vetenskaplig Metod B och C, Vetenskaplig uppsats B och C, Grafisk Designteori C samt Självständigt arbete. Handleder och examinerar uppsatser och examensprojekt på B- och C- och masternivå.
Övrigt
2025 Fakultetsmarsalk NMT
2025 Styrgruppen Nätverk för meriterade lärare
2024 Certifikat utbildning: Första hjälpen till psykisk hälsa, Karolinska Institutet
2024-nu Intern pedagogisk sakkunnig i Utskottet för pedagogisk meritering
2024 Phd kurs Lund Sustainable Development – a Systems View
2023 Phd kurs Luleå Practice-based design research
2022-2024 Ledamot GRUR NMT-fakulteten (grundutbildningsrådet)
2022-nu Teamet för utvecklingsfrågor HEaD
2021 Innovationsguidens kurs i Tjänstedesign
2021 Ledarskap nätverk pedagogiskt meriterade lärare
2021 Lärare i kursen Pedagogiskt utvecklingsarbete (AV), en del i den behörighetsgivande utbildningen i högskolepedagogik för medarbetare vid Mittuniversitetet.
2020 Teams Champion (utbildare internt)
2020 - 2024 Pedagogiska sakkunnigutlåtanden åt: Uppsala Universitet, Luleå Tekniska högskola, Sveriges Lantbruksuniversitet, Högskolan i Skövde, Södertörns Högskola, Högskolan i Dalarna, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Karlstad, Umeå Universitet, Mälardalens högskola, Örebro Universitet
2020 – nu Provledare Högskoleprovet
2020 Utbildning Supported Education
2020 Handledarutbildning på forskarnivå
2020 – nu Referensgrupp högskolepedagogik
2020 Excellent lärare
2019 Meriterad lärare
2019 Nationell kurs: Pedagogisk sakkunnig
2019 - 2023 Summer university: Internationellt projekt, Cirkular Design Project.
2019 Allmänna läromedelsprojekt Kursplaner 2.0
2018-nu Användarrådet Retendo (utveckling o systemstöd)
2017-2020 Referensgruppen för System för lärande (SFL)
2016 Tilldelades Best Paper Award vid forskningskonferensen EUPRERA med konferensbidraget ”Visual Strategic Communication – an Interdisciplinary new perspective”. I samarbete med Anna-Sara Fagerholm, Mittuniversitetet.
2016 Mittuniversitetets pedagogiska pris
2016 Pedagogisk resurs
2016 – nu Styrelseledamot Fackförbundet ST
2015 Visuell kommunikation som forskningsområde, en kartläggning av forskningsområdet Visuell kommunikation genom respondentintervjuer med professorer på lärosäten i London, Leeds, Lund och Helsingfors. Kartläggningen resulterade i teoretiskt paper och presentation. Med Anna-Sara Fagerholm, Mittuniversitetet.
2006 – 2020 Moodle Champion (lärplattformsexpert)
Forskningsprojekt
Avslutade
(S)VINN – en modell för förbättrad avfallshantering genom universal design
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Rapporter
Samlingsverk (redaktör)
Övrigt
Artiklar i tidskrifter
Göransson, K. , Hedvall, P. , Hellström, J. & Becker, M. (2024). Teaching Universal Design – Key content and course design. Design for all Institue of India, vol. 19: 6, ss. 91-112.
Fagerholm, A. , Göransson, K. , Thompson, L. M. & Hedvall, P. (2023). Activism online : Exploring how crises are communicated visually in activism campaigns. Journal of Contingencies and Crisis Management, vol. 31: 4, ss. 1034-1043.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2018). Towards visual strategic communications : An innovative interdisciplinary perspective on visual dimensions within the strategic communications field. Journal of Communication Management, vol. 22: 1, ss. 46-66.
Kapitel i böcker, del av antologier
Fagerholm, A. , Göransson, K. & Hedvall, P. (2024). Designforskningens oumbärlighet. I Globala utmaningar – lokala lösningar : Forskning för en hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 92-94.
Göransson, K. & Ulin, M. (2024). Du och akademin. I Mata inte studenten : en handbok av lärare för lärare. Stockholm : Liber. S. 30-42.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2024). Undervisningsprocessen. I Mata inte studenten : en handbok av lärare för lärare. Stockholm : Liber. S. 98-119.
Göransson, K. & Longueville, A. (2024). Vem är du som lärare?. I Mata inte studenten : en handbok av lärare för lärare. Stockholm : Liber. S. 19-29.
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2018). Exploring visual experiments : measuring multimodal messages in laboratory research. I Visual Public Relations : Strategic Communication Beyond Text. Routledge (Routledge New Directions in Public Relations & Communication Research). S. 177-191.
Konstnärlig output
Göransson, K. & Norén, J. (2024). IDE-projektet; ett projekt om inflytande, delaktighet och empowerment för unga med intellektuell funktionsnedsättning.
Konferensbidrag
Sahin-Haglund, S. , Göransson, K. & Fagerholm, A. (2024). Co-design som metod för att utveckla kurser ur ett normkritiskt perspektiv. Paper presented at the NU2024, Umeå universitet, 17-19 juni, 2024
Asklund, H. , Ottestig, A. T. , Göransson, K. , Longueville, A. & Öberg, E. (2024). Hur meriterade lärare kan samverka för kollegial pedagogisk utveckling : Exemplet Mata inte studenten. Paper presented at the NU2024, Umeå universitet, 17-19 juni, 2024
Warne, M. , Dahlqvist, H. , Göransson, K. & Norén, J. (2024). IDE-projektet; ett projekt om inflytande, delaktighet och empowerment för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Paper presented at the Slutkonferens om IDE-projektet, Härnösand, 23 september, 2024
Warne, M. , Göransson, K. & Dahlqvist, H. (2024). Participatory visual methods to engage young people with intellectual disabilities in decision-making. : What is possible within the photovoice framework?. Paper presented at the NYRIS 2024, Youth in a Just and Fair World, Tampere on 12-14th June 2024
Göransson, K. , Becker, M. & Hedvall, P. (2024). Teaching Universal Design_Course Design and Key Components. Paper presented at the Universal Design 2024: Shaping a Sustainable, Equitable and Resilient Future for All. The Seventh International Conference on Universal Design (UD2024), Oslo, Norway, 20-22 November 2024
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2024). Towards digital design for inclusion – visual strategies in communication processes of government agencies. I Conference Compendium of the Seventh International Conference on Universal Design (UD2024) : Shaping a Sustainable, Equitable and Resilient Future for All. Oslo : (Report at the Norwegian Computing Center). S. 148--155.
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2022). En knuff i rätt riktning? : transformativt lärande som pedagogiskt perspektiv i högre undervisning för en hållbar utveckling. Paper presented at the NU2022, att synliggöra lärande, Stockholm, Sverige, June 15-17, 2022.
Göransson, K. & Ulin, M. (2022). Increased learning for all, a universal design perspective on co-creation with students. Paper presented at the ALT Annual Conference 2022, Manchester & ONLINE, 6-8 September, 2022
Asklund, H. , Göransson, K. & Ulin, M. (2022). Pedagogiskt meriterad, men sen då? : meriteringsnätverk som forum för kollegialt lärande. Paper presented at the NU2022, att synliggöra lärande, Stockholm, Sverige, June 14-19, 2022.
Fagerholm, A. , Göransson, K. , Haller, H. & Hedvall, P. (2022). What a Waste – A norm-critical study on how waste is understood and managed through integrating perspectives. I Book of Abstracts – The 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society “Sustainable Development and Courage. Culture, Art and Human Rights” 15-17 june 2022.. S. 252--253.
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2021). “Design Education for a Sustainable Future”. I International Workshop on Sustainability : – Exchange best practices and build your network around the topic Sustainability.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2021). Design strategies in times of pandemic : a case study of how Covid-19 is visualized in the Nordic countries Sweden, Norway, Finland, Denmark and Island. I Accelerating the progress towards the 2030 SDGs in times of crisis. Östersund : . S. 463--464.
Göransson, K. , Fagerholm, A. & Thompson, L. M. (2021). Exploring how crises are visualized in design activism campaigns. Paper presented at the Needs2021, [DIGITAL], September 21-23, 2021.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2021). Exploring visualizations of design processes from a design activist perspective : – a scoping study. I DESIGN CULTURE(S) : Cumulus Conference Proceedings Roma 2021 Volume #2. Roma : (Cumulus Conference Proceedings Series). S. 4088--4104.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2021). To be Included : an Exploration of Visual Strategies at Government Agencies in Sweden. I Accelerating the progress towards the 2030 SDGs in times of crisis. Östersund : . S. 1357--1358.
Fagerholm, A. , Göransson, K. , Haller, H. & Carlsson, P. (2021). Visualizations of circular business models : a design perspective on concepts and visual presentations in the food industry. I Accelerating the progress towards the 2030 SDGs in times of crisis. Östersund : . S. 458--459.
Göransson, K. , Fagerholm, A. & Brink, K. (2020). Reorientation of Design Education towards a sustainable future : how, what and why?. I abstractsamling nu2020.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2019). Strategic communication as a way of showing : Wayshowing as a visual strategy in strategic communication practice. Paper presented at the the Nordmedia Conference 2019, Challenging the Field Communication, Creativity & Imagination, Malmö 21-23 August, 2019
Göransson, K. & Ulin, M. (2018). Positiv respons och återkoppling i samband med vetenskapligt skrivande. I NU2018: Det akademiska lärarskapet. Västerås, 9-11 oktober, 2018.. S. 136--136.
Fagerholm, N. , Göransson, K. & Fagerholm, A. (2018). The pedagogy of sustainability in higher education : a case study of sustainability in graphic design education. Paper presented at the 1st International Education with Sustainability Conference, Institute of Technology Sligo, Ireland, 20th to 22nd August, 2018,
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2018). Visualization as a inventive design method in communication processes. I International Communication Association (ICA) : Design as Object, Design as Method: Making Critical Communication Future..
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2016). Visual strategic communication : an interdisciplinary new perspective. Paper presented at the the EUPRERA Annual Conference, Let´s Talk Society! How strategic communication shapes value and innovation in society, Groningen, Holland, September 29 - October 1, 2016
Rapporter
Warne, M. , Göransson, K. & Dahlqvist, H. (2024). IDE-projektet - En samverkansstudie om ökad delaktighet och inflytande för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Östersund : Mid Sweden University
Fagerholm, A. & Göransson, K. (2023). (S)VINN – en modell för förbättrad avfallshantering genom design : Slutrapport. Sundsvall : Mid Sweden University
Samlingsverk (redaktör)
Ottestig, A. T. (ed.) & Asklund, H. (ed.) (2024). Mata inte studenten : En handbok av lärare för lärare. Malmö : Liber
Övrigt
Göransson, K. , Fagerholm, A. & Brink, K. (2021). Inspirationsdagen om hållbar utveckling 2021: Hållbar utveckling i utbildningen : – exempel och idéer.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2021). Pedagogisk inspirationsdag 2021: Agenda 2030 och självständiga arbeten. Sundsvall.
Göransson, K. & Fagerholm, A. (2018). Workshop EwS 2018: Education with Sustainability – Teaching for a Sustainable Future : Corporate Social Responsibility and Design.