”Utmanande och lärorikt”

Tis 22 jun 2021 16:35

Matilda Mähler och Hanna Granlund, båda studenter på Grafisk design på Mittuniversitetet, gjorde sin praktik i utställningsprojektet Miun Research Exhibition. Tillsammans har de tagit fram olika designlösningar för projektet.

Kvinna med ryggsäck går genom skog

Posters, skyltar, broschyr och illustrationer – det är exempel på sådant som Matilda Mähler och Hanna Granlund fått sätta tänderna i under sin praktik på Miun Research Exhibition. Utifrån projektgruppens lösa önskemål har de fått söka sig fram till den grafiska utformningen som rimmar väl med utställningens tema – människan i skogen, skogen i människan. En inte helt enkel uppgift, menar de.
– Att utgå ifrån en grafisk profil, samtidigt som man ska försöka skapa ett eget uttryck för utställningen – det var knepigast. Nyckeln i slutändan för oss var nog att identifiera vad som var viktigast i den grafiska profilen att hålla sig kvar vid för igenkänning, och sedan utgå från projektets målgrupp och budskap för att få in det egna uttrycket på olika sätt, säger Hanna Granlund.

Fördjupat sina kunskaper
Nytt för de båda är att jobba på det här sättet med ett uppdrag i en projektgrupp, något som de tycker har varit både roligt och lärorikt. Och att få göra research, förhålla sig till en tidsram och att ta hand om ett eget ansvarsområde har fördjupat och utvecklat deras kompetens som grafiska formgivare.
– Jag känner mig tryggare oavsett uppgift, och mitt kreativa tänkande känns bättre. Jag känner mig även tryggare med att ha ett större ansvar än innan, och vet att jag kan planera flertalet uppgifter samtidigt efter en tidsram. Jag tar även med mig just hur roligt det varit att arbeta med gruppen, alla är så otroligt duktiga, och det var dessutom roligt och lärorikt att se vilka olika kompetenser som behövs i ett sånt här projekt, säger Hanna Granlund.

Lyckad satsning
Matilda Mähler håller med.
– Det har varit så roligt att få medverka under en del av projektet och få se planeringen och forskningen bakom. Jag har verkligen lärt mig mycket av att jobba tillsammans med Hanna. Det kan vara en utmaning att kombinera olika idéer men samtidigt väldigt roligt och lärorikt, säger hon.

Projektet i sig tror de är en lyckad satsning för att locka fler att bli nyfikna på forskning och vad det kan vara. För presenterad i det här formatet blir forskningen, även komplicerad sådan, så mycket mer tillgänglig, och därmed spännande, menar de.
–  Att se forskning på ett mer lättillgängligt och annorlunda sätt är väldigt intressant, och även en bra ingångspunkt.

Sidan uppdaterades 2021-06-22