Försvunna böcker på UB i Sundsvall

Ons 15 nov 2023 16:13

Just nu är det många böcker i cirkulation på universitetsbiblioteket - många studenter som reserverar, lånar och återlämnar böcker och vi skickar också många böcker mellan våra campusbibliotek.

Bokhyllor biblioteket Sundsvall

Tyvärr har vi noterat att det inom ett visst ämnesområde är ett ovanligt stort svinn på böcker, dvs att böcker som enligt katalogen ska stå på plats i hyllan inte gör det. Vi räknar alltid med att en liten mängd böcker hamnar fel på olika sätt, men det vi ser nu inom ämnet omvårdnad är ovanligt många försvunna böcker.

Vad detta beror på vet vi såklart inte, det kan vara olika anledningar från misstag vid självutlån, felplacerade böcker i hyllorna eller att böcker blivit stulna. Vad anledningen än är så drabbar det alla studenter som väntar på att få låna en försvunnen bok som det nu finns färre exemplar av än det är tänkt. I dagsläget kommer vi inte lägga resurser på att ersätta de försvunna böckerna, vi hoppas på överseende med de förlängda kötider som detta kan innebära.

Sidan uppdaterades 2023-11-15