AI – hjälper eller stjälper?

Mån 18 sep 2023 14:35

Älskad och fruktad – AI väcker helt klart känslor. Jessica Liivlaid, pedagogisk utvecklare på Avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd, FUS, kommer förhoppningsvis att ge dig nya perspektiv under litteraturfestivalen, som delvis hålls på Mittuniversitetet.

Jessica Liivlaid

Då temat för årets litteraturfestival är ”Framtid” är en föreläsning om AI nästan självskriven. För hur ska vi förhålla oss till dessa verktyg, ska vi se dem som hot eller möjlighet? Jessica Liivlaid är själv flitig AI-användare och ser många fördelar.
– Det finns som bekant stora möjligheter att använda sig av AI-verktygen inom litteratur och skrivande, liksom inom andra kreativa uttrycksformer. Men det finns förstås också gränser som man bör förhålla sig till, och om det kommer jag också att prata om.

Kan du ge något exempel?

– Det kan handla om vad man rent juridiskt får göra och inte. Det är lite av en gråzon det där fortfarande, och inte riktigt klarlagt eftersom det inte finns några domar än. Om du till exempel använder andras bilder som underlag, så behöver de behandlas så pass mycket att de når en egen ”verkshöjd” för att inte göra intrång i upphovsrätten. Med verkshöjd menar man att de ska ha uppnått ett nytt och eget konstnärligt uttryck.

Kommer du att ge några tips på hur man kan gå till väga?

– Ja, absolut! Jag har hållit i workshops inom det här och har en del verktyg att tipsa om. Mycket handlar ju om hur man frågar, eller promptar, som det kallas. AI-verktygen kan användas på många sätt, som hjälp för den egna språkutvecklingen till exempel. Jag är språklärare i grunden och har utvecklat ett intresse för teknik i undervisningen, och jag ser enorma vinster med AI i språkundervisningen.

Enligt Jessica Liivlaid finns det alltså många fördelar med AI, för även om verktygen fortfarande är lite trubbiga så har mycket hänt på kort tid, inte minst inställningen till det.
– Visst finns det fortfarande skepsis, men mindre nu än i början. Det är fortfarande mycket prat om fusk vid examinering, men fler och fler börjar inse att det också kan ge möjligheter till inlärning och utveckling av språket. Jag själv använder A i sort sett dagligen, till exempel till att få idéer till nya formuleringar när jag kört fast. Jag tog faktiskt hjälp av det när jag skulle hitta en titel till det här föredraget, säger hon.

Jessica Liivlaids fokus är digital lärmiljö och teknikstött lärande och en viktig del av det är generativ AI i högre utbildning. Hon fascineras av teknikens möjligheter i undervisning och brinner för att hjälpa andra att navigera i den djungeln. Hennes yrkesliv innan Mittuniversitetet innehåller över 20 år som lärare i språk och psykologi på gymnasiet och i grundskolan och även jobb som IKT-pedagog. Föreläsningen kommer handla om vad generativ AI är, eventuella hot och möjligheter som finns och hur man kan se på AI som ett skapande verktyg.

Välkommen till föreläsningen!

Artificiell intelligens som skapare i en digital framtid - hot eller möjlighet?
31 oktober, kl 13.00-14.00
Universitetsbiblioteket, Sundsvall
Gratis och öppet för alla

Om festivalen Mittlitt

Västernorrlands litteraturfestival arrangeras av Region Västernorrland i samband med bland andra Mittuniversitetet och Sundsvalls kommun.  Festivalen äger rum i Sundsvall och pågår mellan den 21 oktober till 5 november.
Temat för årets Mittlitt är framtid. Med en nyfiken blick riktar vi ljuset på framtiden som litterär plats Tillsammans gör vi en vänlig och varm litteraturfest för alla!

På Mittlitts webbplats kan du läsa mer samt se det fullständiga programmet.

Se hela Mittlitts program

Sidan uppdaterades 2023-09-28