Ensidigt teknikfokus i AI‑satsningar skapar risker för medierna

Fre 13 dec. 2024 16:02

AI-kommissionen presenterade nyligen sina förslag på hur Sverige ska satsa på AI. I en debattartikel i Dagens Industri kritiserar professorerna Jonas Harvard och Ingela Wadbring tillsammans med kollegor kommissionens ensidiga fokus på teknik. Mediebranschen visar tydligt vad konsekvenserna kan bli.

AI-text på träkloss
Foto: Andrey Popov, Mostphotos.

Verksamheter inom medie- och kommunikationsbranschen tillhör de som påverkas särskilt snabbt av utvecklingen kring AI. Samtidigt kan införandet av AI i nyhetsproduktion få stora konsekvenser och riskerar att hota människors tilltro till både nyheter och myndighetskommunikation. 
 
– Mediebranschen har genomgått otaliga teknikskiften över tid, det är vanligt att man i början av genombrott dras med i en halleluja-retorik över teknikens möjligheter. Och AI kommer verkligen att omvandla mediebranschen i grunden. Men om vi bara fokuserar på tekniken hamnar vi snett, människans behov behöver stå i fokus, och här krävs satsningar på samhällsvetenskap och humaniora, säger Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid forskningscentrat Demicom.
 

Porträttfoton på en kvinna och en man
Ingela Wadbring och Jonas Harvard, professorer i medie- och kommunikationsvetenskap vid DEMICOM. Foto: Mittuniversitetet.

I artikeln gör man jämförelser de många miljardsatsningar på IT-system som slukat resurser, samtidigt som de tänkta fördelarna uteblivit. Det blir också alltmer tydligt att värderealisering från AI i komplexa organisationer kräver en nyanserad förståelse av hur människor förhåller sig till tekniken.
 
– Vi ser nu en snabb utveckling där många stora medieinstitutioner startar särskilda AI-deskar och tillsätter tjänster i en rasande fart. När dagspressen skulle digitaliseras för 20 år sedan var det samma känsla att det skulle gå undan och var bråttom. Det vi vet nu är att det går fort att köpa in teknik och bygga tjänster, men det tar lång tid att förändra organisationer och människors vanor. Med tanke på att journalistiken är en sådan samhällsviktig funktion är det viktigt att ställa kritiska frågor om det mänskliga perspektivet, säger Ingela Wadbring, centrumledare vid DEMICOM och professor i medie- och kommunikationsvetenskap.
 
För att de resurser som satsas på investeringar i AI också kommer samhället till godo föreslår debattartikelns författare tvärvetenskapliga perspektiv där medieforskning kombineras med juridik och sociologi, design-, teknik- och kulturvetenskaper för att dra lärdomar och utveckla relationen människa-AI på hållbara sätt.
 
Här kan du läsa debattartikeln.

Kontakt:

Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, 010-142 84 25, jonas.harvard@miun.se


Sidan uppdaterades 2024-12-13