Bisysslor
En bisyssla är i princip allt som du tillfälligt eller permanent ägnar dig åt vid sidan av din anställning vid Mittuniversitetet och som inte kan hänföras till privatlivet. Med eller utan ekonomisk ersättning spelar ingen roll.
Om du har en bisyssla ska du hålla den klart åtskild från din verksamhet vid Mittuniversitetet och du får inte använda Mittuniversitetets resurser för din bisyssla.
En bisyssla ska inte föranleda affärstransaktion mellan Mittuniversitetet och medarbetaren eller dennes företag. Om det föreligger synnerliga skäl kan rektor medge undantag från denna bestämmelse. Med synnerliga skäl avses sådana skäl som tillgodoser ett väsentligt intresse för Mittuniversitetet.
Tillåtna bisysslor
Huvudregeln är att bisysslor är tillåtna så länge de inte är förtroendeskadliga, arbetshindrande eller konkurrerande. Medarbetaren har eget ansvar för att inte utöva en otillåten bisyssla.
Nedan uppräknade bisysslor är i normalfallet tillåtna.
- för lärare räknas inte arvoderade akademiska aktiviteter och uppdrag som opponent- och sakkunniguppdrag, ledamotskap i betygsnämnd samt mindre omfattande uppdrag för t ex forskningsråd och vetenskapliga tidskrifter som anmälningspliktiga bisysslor eftersom det i regel rör sig om arbete inom ramen för anställningen.
- förtroendeuppdrag inom ideella organisationer och sammanslutningar utan samband med anställningen
- lärare som arbetar med forskning och utveckling inom eget ämnesområde
- undervisning vid andra universitetet och högskolor är i allmänhet godkända
- undervisning på gymnasienivå
- politiska förtroendeuppdrag samt andra statliga och kommunala uppdrag
- uppdrag inom vetenskapliga sammanslutningar
- uppdrag inom fackliga organisationer
- tillfällig medverkan i press, radio och TV.
Otillåtna bisysslor
De otillåtna bisysslorna delas in i tre kategorier:
Förtroendeskadliga bisysslor (lagreglerat)
Syftet med förbudet för statliga arbetstagare att inneha förtroendeskadliga bisysslor är att upprätthålla allmänhetens förtroende för den offentliga förvaltningen. En arbetstagare får därför inte åta sig bisysslor, som medför risk för att jäv uppkommer i tjänsteutövningen.
Arbetshindrande bisysslor (avtalsreglerat)
Arbetstagare får inte ha bisysslor som innebär risk för att den huvudsakliga tjänsteutövningen blir lidande.
Konkurrensbisysslor (avtalsreglerat)
Arbetstagare får inte ha bisysslor som konkurrerar med universitetets verksamhet.
Mittuniversitetet bedriver uppdragsverksamhet i form av uppdragsforskning och uppdragsutbildning. Huvudregeln är att utbildning som kan ingå i universitetets uppdragsverksamhet, det vill säga utbildning på eftergymnasial nivå, inte är tillåten som bisyssla. Inte heller forskning som kan bedrivas som uppdragsforskning av Mittuniversitetet är tillåten.
Särskilda regler för lärare
Eftersom det är ett samhällsintresse att lärarnas kompetens även kommer till användning utanför universitetsvärlden, ger lagen utökade möjligheter för lärare och forskare att ägna sig åt ämnesbundna s.k. FoU-bisysslor. Bestämmelsen finns införd i 3 kap 7 § högskolelagen (1992:1434). Det avser forskning eller utvecklingsarbete inom eget ämnesområde. Undervisning inryms inte i det som bestämmelsen avser med FoU-bisyssla.
FoU-bisysslorna får – för att kunna accepteras – inte vara förtroendeskadliga, arbetshindrande eller konkurrerande.
Information om bisysslor
Arbetsgivaren ska på ett lämpligt sätt informera arbetstagarna om vilka slags förhållanden som kan göra en bisyssla förtroendeskadlig och därmed otillåten.
Ett universitet ska ge sina lärare råd vid bedömningen om en viss bisyssla är förenlig med bestämmelsen kring FoU-bisyssla och, om en lärare begär det, lämna skriftligt besked i en sådan fråga.
HR-avdelningen ansvarar för att universitetets anställda får den information som behövs för att kunna hantera sina bisysslor i enlighet med regelverket.
Arbetstagarens skyldighet att anmäla bisysslor
Enligt 7 b § LOA ska en arbetstagare på arbetsgivarens begäran lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren ska kunna bedöma arbetstagarens bisysslor. Detta gäller alla anställda oavsett anställningens art eller omfattning. Det är den enskilde arbetstagaren själv som primärt bär ansvaret för bedömningen av om en bisyssla är förenlig med 7 § LOA eller inte.
För lärare gäller därutöver enligt 4 kap. 15 § högskoleförordningen att en lärare är skyldig att hålla högskolan underrättad om de bisysslor som han eller hon har och som har anknytning till anställningens ämnesområde. Lärare ska på eget initiativ snarast lämna besked när dennes bisysslor förändras i jämförelse med tidigare inlämnad redovisning. Redovisningen ska innefatta uppgifter om bisysslans art och omfattning.
För medarbetare som inte är lärare föreligger ingen skyldighet att på eget initiativ redovisa bisysslor. Däremot finns en skyldighet att på begäran från arbetsgivaren lämna bisyssleredovisning så att arbetsgivaren kan bedöma bisysslornas tillåtlighet.
Anmälan om bisyssla ska göras av medarbetaren i Primula årligen och när det sker en förändring.
Bedömning
Varje bisyssla bedöms individuellt. En bisyssla kan vara tillåten för en person men inte för en annan. Några generella riktlinjer har ändå givits för olika bisysslor. Individuella prövningar kan ge ett annat beslut.
Ansvarig för bedömning av bisysslor är:
- Lärares och T/A-personals bisysslor bedöms av HR-chef eller den person denne utser
- Bisysslor som utförs av prorektor, dekan, förvaltningschef och överbibliotekarie bedöms av rektor
- Bisysslor som utförs av HR-chef bedöms av förvaltningschefen
Beslut och påföljder
Arbetsgivaren fattar beslut om bisysslan är tillåten eller inte. Beslut om att en bisyssla är otillåten ska vara skriftlig och innehålla en motivering.
Universitetet har skyldighet att förbjuda förtroendeskadliga bisysslor och kan också ålägga en anställd att upphöra med arbetshindrande och konkurrerande bisysslor.
Rättelse vid överträdelser mot regelverket bör i första hand åstadkommas genom samtal och rådgivning med den anställde.
Läs mer i Regler för bisysslor för anställda vid Mittuniversitetet.