Stöd vid samtal
Det nödvändiga och viktiga samtalet.
Du är chef, inte terapeut. Du är inte heller läkare eller åklagare. Din uppgift är inte att bevisa att medarbetaren har problem eller att ställa diagnos. Din uppgift är att förebygga ohälsa och att skapa en säker och bra arbetsmiljö. Ta gärna hjälp av din HR-specialist och/eller företagshälsovården redan vid misstanke. Agera direkt, även om det känns jobbigt. Dokumentera alltid misskötsamhet och speciellt den som påverkar verksamheten. Var trygg i att det du gör är för individens och arbetsplatsens bästa. Ju förr du gör något, desto bättre. Att bry dig tidigt kan bli en varningsklocka för den som är på väg in i problem.
Att tänka på inför och under samtalet
Inför samtalet
- Planera samtalet väl och se till att ni är ostörda. Dokumentera samtalet.
- Uppdatera dig själv på innehållet i alkohol- och drogpolicyn
- Förbered dig på reaktioner som kan komma i samtalet exempelvis gråt eller ilska. Vad händer med dig
- Fundera på vilka eventuella åtgärder som kan bli aktuella.
- Erbjud medarbetaren att ta med någon från facket som stöd i samtalet.
Under samtalet
- Rama in samtalet, hur mycket tid är avsatt och varför har ni samtalet.
- Berätta att du har sekretess och att samtalet är mellan er.
- Berätta om ditt ansvar som chef att du har en skyldighet att agera och inte kan låta bli. Berätta också vilka regler som gäller på arbetsplatsen utifrån exempelvis alkohol- och drogpolicyn.
- Håll dig till ämnet, berätta vad du sett och vet, men utan att värdera. Undvik också att prata om dina egna känslor.
- Lyssna, ge medarbetaren möjlighet att beskriva sin situation, både på arbetet och privat.
- Visa att du bryr dig men försök att inte påverkas av ilska och tårar.
- Var inte rädd för tystnad eller pauser.
- Kontrollera att den information du ger når fram.
- Presentera inte en lösning direkt, personen kanske inte tycker sig ha problem och att det är normalt.
- Räkna inte med ett erkännande.
- Ställ krav, acceptera inte rakt av de förklaringar som ges. Ställ krav på konkreta förändringar. Var tydlig.
- Erbjud hjälp, berätta att det går att få hjälp och hur arbetsgivaren kan hjälpa.
- Kom överens om tid för uppföljningssamtal i rimlig tid efter första samtalet, inom en månad är att rekommendera. Dokumentera det som har sagts samt händelser fram till nästa samtal.
- Summera, gå tillsammans igenom vad ni kommit fram till.
(Alkohol och andra droger - Riskbruk, skadligt bruk och beroende, Prevent, 2022)