Ledarutveckling med fokus på genus, mångfald och makt 2024
Bakgrund
I Mittuniversitetets strategi är ett av uppdragen att främja hållbar utveckling, jämställdhet, mångfald, internationalisering samt breddad rekrytering. Mittuniversitetet behöver därför fortsatt arbeta för en ökad medvetenhet om genus, lika villkor samt normer och värderingar. Kunskap om dessa områden är också en förutsättning för att nå de mål som anges i strategin, såsom att utveckla starka akademiska miljöer och stärka och utveckla det aktiva ledar- och medarbetarskapet.
De ledarutvecklingsprogram med särskilt fokus på ett ledarskap medvetet om genus och normer som genomförts sedan 2011 har bidragit till att skapa kunskap om kulturer och strukturer som främjar en utveckling av lärosätet. De har även givit oss en ökad kunskap om kultur och struktur som på motsvarande sätt hindrar eller begränsar en sådan en utveckling av verksamheten.
Ett arbete för lika villkor och för en jämnare könsrepresentation samt en insikt i hur genus påverkar de beslut vi tar bidrar till en starkare utveckling av vår verksamhet och därmed till en ökad attraktionskraft för både personal och studenter. Detta gäller på samma sätt för strukturer och normer kopplat till lika villkor och mångfald inom andra områden än kön. Erfarenheterna och slutsatserna av #metoo-uppropen visar också på vikten av ett ledarskap som förmår agera både förebyggande och att hantera konkreta situationer i vardagen.
Det har på olika håll lagts ner stora insatser både kvantitativt och kvalitativt för att öka andelen kvinnor på högre positioner inom akademin och bland våra chefer. Trots det finns fortfarande stora obalanser när det gäller kvinnors representation på dessa poster inom universitetets olika beslutande organ.
Med utgångspunkt i dessa erfarenheter genomför vi nu denna fördjupade ledarutvecklingsutbildning, med en bred ansats gällande organisatoriska förutsättningar och inkludering, genus och mångfald, som ytterligare ett steg för att bygga en kultur som utvecklar såväl individer som Mittuniversitetet som helhet. En bärande del av en sådan utveckling, är att chefer, forskningsledare och andra med arbetsledande uppgifter har kunskaper och förmågor att skapa ett inkluderande sammanhang.
Syfte och målgrupp
Syftet är att fördjupa det akademiska ledarskapet vid Mittuniversitetet genom att öka förmågan att leda för mångfald och inkludering genom kunskap om hur mångfald, makt och genus kan påverka verksamheten samt utforska verktyg som går att använda praktiskt i det egna utvecklingsarbetet. Utbildningen har en utgångspunkt i genusfrågor kopplat till lika villkor i syfte att långsiktigt öka andelen kvinnor på ledande positioner och kopplar samman och integrerar detta med andra typer av maktordningar. Kunskap om sexuella trakasserier exempelvis, blir en del av denna kunskap.
Utbildningen vänder sig till prefekter, chefer och forskningsledare samt övriga som utövar arbetsledande uppgifter (t.ex. enhetschefer, gruppledare, studierektorer, programansvariga) och som vill öka sin kunskap inom normer, genus och mångfald och ta ett aktivt ansvar för utvecklingen mot ett lärosäte för lika villkor.
Upplägg
Deltagarna bidrar själva till att skapa kunskapsprocesser och arbete med den egna organisationskulturen varvas med teori om genus och de maktstrukturer som påverkar organisationen och ledarrollen. Deltagarna arbetar både enskilt och tillsammans vilket ökar både lärande och utveckling.
Med hjälp av spaningar i den egna organisationen, teori och övningar skapar gruppen en kunskapsbas om varandras arbetsmiljöer och identifierar dilemman och utmaningar i det egna ledarskapet. Teori, litteratur, erfarenhetsutbyte och egna observationer varvas med gemensamma reflektioner. Kursdagarna utmärks av ett interaktivt och processinriktat arbetssätt.
Målet är att skapa kunskap om ett nuläge, arbeta med nuläget utifrån valda strategier samt påbörja förändringsprocesser för inkludering och mångfald. Kombinationen av kunskapsinhämtning och konkreta aktiviteter enskilt och i grupp främjar nytänkande och verksamhetsutveckling. Att utveckla det egna, personliga ledarskapet går hand i hand med det övergripande arbetet för mångfald och inkludering som pågår vid Mittuniversitetet.
Utbildningen anordnas av Forum för Genusvetenskap vid Mittuniversitetet och leds av Angelika Sjöstedt, Sara Nyhlén och Lasse Reinikainen. Vid varje träff deltar även gästföreläsare med olika spetskompetens.
Praktisk information
Utbildningen består av tre 2-dagarsinternat (= 6 heldagar):
Träff 1: 13-14/5 2024 (Torpshammar)
Träff 2: 30/9-1/10 2024 (Sundsvall)
Träff 3: november/december 2024 (Östersund) exakt datum ej klart
Eftersom utbildningen bygger på ett utvecklingsinriktat lärande i kollektiv form, så är att förväntningarna på deltagarnas närvaro är höga. För kursintyg krävs närvaro vid minst fem av kursdagarna.
Kostnader
Kurskostnaden finansieras via centrala medel. Hemmaorganisationen står för deltagarnas tid, internatkostnader samt resor.
Frågor?
Kontakta Lasse Reinikainen, samordnare för lika villkor och jämställdhetsintegrering, tel 010-142 88 22
Ansökan
Ansökan skall sändas in via e-post till Lasse Reinikainen, lasse.reinikainen@miun.se senast 2024-04-12.