Internationaliseringsbidrag för forskarstuderande 2024, HUV

Mån 12 feb 2024 15:41

Fakulteten för humanvetenskap har avsatt två internationaliseringsbidrag à 70 000 kr för doktorander avsedda för internationell vistelse i annat land.

Syftet med bidraget är att främja forskarstuderandes internationalisering. Vistelsen ska stärka och föra avhandlingsarbetet och forskarutbildningen framåt samt att det långsiktigt även ska gagna kontakt- och nätverksbyggande. Inslag av undervisning kan ingå men ska inte utgöra det huvudsakliga syftet.

Bidraget tilldelas forskarstuderande för att täcka extra kostnader i samband med vistelse som sker utanför Sverige. Bidraget, som bara kan beviljas en gång under forskarutbildningen, kan användas för resekostnader, logikostnader, kursavgifter, etc. Lämplig tid för vistelsen är när doktoranden kommit väl igång med sina forskarstudier men fortfarande har tid kvar att tillgodogöra sig nya idéer. Bidraget kan till exempel stödja personlig utveckling, fördjupad kunskap inom sitt ämne, inblick i andra forskningsmiljöer eller specifika kunskaper och färdigheter.

Villkoren för att kunna erhålla bidraget är följande:

1. Sökande ska vara antagen till forskarutbildning eller anställd som doktorand vid fakulteten för humanvetenskap vid Mittuniversitetet, samt vara aktiv inom forskarutbildningen.
  2. Bidraget kan erhållas när sökande kommit väl igång med sina forskarstudier och ska kunna nyttjas senast i anslutning till det interna slutseminariet.
  3. Bidraget ska användas för forskarstudier utanför Sveriges gränser.
  4. Sökande ska inte ha tilldelats bidraget vid tidigare utlysningsomgångar.
  5. Återkoppling till rådet för utbildning på forskarnivå vid fakulteten för humanvetenskap ska ske via ett kortare PM direkt efter utlandsvistelsen. Vidare instruktioner om vad PM:et ska innehålla meddelas vid expediering av beslut.

Ansökan ska innehålla uppgifter om:

• Plan för vistelsens genomförande och syfte i relation till den sökandes forskarutbildning samt ämnets utveckling.
  • Ort/institution för vistelsen och en dokumenterad inbjudan med uppgift om planerad vistelsetid.
  • Översiktlig kostnadskalkyl (om aktuellt ska traktamente ska ingå i kalkylen) och ev. annan övrig finansiering
  • Hur MIUNs hållbarhets och resepolicy ska följas och hållbara resval eftersträvas.
  • Intyg från sökandens huvudhandledare som stödjer ansökan

Ansökningsperiod 8 mars–10 april 2024

Ansökan, som inte ska omfatta mer än två sidor (exkl. intyg, inbjudan och kalkyl), ska senast den 10 april 2024 ha inkommit till Karin Knobloch, karin.knobloch@miun.se, kansliet vid fakulteten för humanvetenskap på Mittuniversitetet. Märk ansökan med rubriken ”Internationaliseringsbidrag för forskarstuderande 2024”.

Bedömning och beslut

Bedömning av ansökningar görs av forskarutbildningsrådets bedömargrupp. Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier och rankas utifrån hur väl de uppfyller dessa:

• Tydlig plan för vistelsens genomförande och väl motiverat syfte med beskrivning av arbetet under den angivna tidsperioden för vistelsen
  • Tydlig beskrivning av hur vistelsen främjar forskarutbildningen och hur tidpunkten för vistelsen passar in i den egna forskarutbildningen och en framtida karriär.
  • Tydlig och rimlig kostnadskalkyl
  • Beskrivning av hur vistelsen bidrar till det egna ämnets utveckling

Enbart kompletta ansökningar bedöms. Forskarutbildningsrådets bedömargrupp kommer att rangordna de ansökningar som kan beviljas samt lämna en motivering. Beslut fattas av rådet för utbildning på forskarnivå vid fakulteten för humanvetenskap vid rådets möte i juni alternativt i augusti. Beslut expedieras av fakultetskansliet till sökande efter att rådet har fattat beslut samt information om vad PM för återkoppling ska innehålla.

Doktoranden får tillgång till stödet genom ett särskilt konteringsnummer för att bokföra kostnader upp till 70 000. Resebyrå och betalkort används i första hand med det finns också möjlighet till reseförskott eller utläggsräkning.

Beviljade medel ska nyttjas inom två år från beslutet och inom ramen för forskarutbildningen. Om medlen inte kan nyttjas enligt ansökan så tar den forskarstuderande kontakt med fakultetskansliet.

Sidan uppdaterades 2024-03-08