Mittuniversitetet berättar om samisk profil och nytt EU‑program

Tis 22 nov 2022 09:00

24-26 november deltar Mittuniversitetet i Sametingets arrangemang ”Saepmie vuesehte”/”Sápmi visar” i Östersund.

Flagga Sapmi

Jämtland-Härjedalen är ett traditionellt samiskt område som under senare tid fått förnyad status och kraft. För några år sedan ordnades ”Staare2018” i Östersund. Nu är det dags för ett nytt event, för under tre dagar, 24-26 november, arrangerar Sametinget ”Saepmie vuesehte”/”Sápmi visar” i Staare/Östersund. Det kommer att bli samisk marknad, samisk film, konserter, föreläsningar och en hel del annat.

Gaskeuniversiteete/Mittuniversitetet kommer att delta med representanter för nätverket Båskoes och för Grants Office, vilka ska berätta om Båskoes, om planerna på och arbetet med att skapa en samisk profil på Mittuniversitetet, och om det nya EU-programmet Interreg Aurora, som är fokuserat på Sápmi, och där det kommer finnas möjligheter att inte bara söka pengar för forskningsprojekt utan också för kulturella aktiviteter, språkkurser och liknande. Se programmet för ”Saepmie Vuesehte” på Sametingets sajt.

Programmet

Sidan uppdaterades 2022-11-22