Ny app hjälper dig att resa mer hållbart – alla som vill får vara med

Fre 02 dec 2022 08:00

Östersunds kommun har med bland andra Mittuniversitetet som samarbetspartner skapat appen Resvis som ger dig information om resalternativ, klimatutsläpp och restider för olika transportsätt. Nu söker de testpersoner för kampanj och tävling från 5 december till 29 januari.

kollage

Målet med appen Resvis är att invånarna ska välja mer hållbara och klimatsmarta transportsätt och -vägar. I appen ser du vilken av dina resvägar som ger minst koldoixidutsläpp, du kan mäta hälsoeffekterna genom att välja ett visst färdsätt samtidigt som du samlar bonuspoäng genom att välja ett mer hållbart transportmedel.

Studenter har testat appen

Institutionen för Ekoteknik har varit med och hjälpt kommunen att utveckla appen och flera studentprojekt har testat och utvärderat den.

– Jag tycker att denna satsning ligger i linje med kommunens klimatambitioner och att det är viktigt att pröva olika lösningar för att hitta nya vägar att minska vår klimatpåverkan. Det är roligt och lärorikt att jobba tillsammans, säger Anna Longueville, kommunens kontaktperson på Ekoteknik.

Appen finns att ladda ner på Östersunds kommuns hemsida och alla som vill får vara med och använda den under kampanjperioden 5 december till 29 januari. Alla som är med och som får bonuspoäng är med i utlottningen av priser.

Här kan du läsa mer – och ladda hem appen

Sidan uppdaterades 2022-12-02