Verksamhetsförändring för FUS

Tis 15 feb 2022 14:28

Nu pågår ett arbete med verksamhetsförändring vid avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd (FUS).

Exteriör Campus Sundsvall, vinterbild

Syftet är att nå en budget i balans kommande år och anpassa verksamhetsstödet så det svarar mot Mittuniversitetets behov och bidrar till att ge ännu bättre förutsättningar för forskning och utbildning av hög kvalitet. Beslut om verksamhetsförändring planeras i april 2022.

Verksamheten är finansierad av både forsknings- och utbildningsmedel via overhead och av interna och externa projektmedel. Behoven för Mittuniversitetet har förändrats sedan FUS bildades och även förutsättningarna. Man ser bland annat att vissa arbetsuppgifter kommer att förändras  och tas bort men också att kompetens behövs inom områden som internationalisering, extern forskningsfinansiering, livslångt lärande och uppdragsutbildning.

— Vi som verksamhetsstöd behöver hela tiden anpassa oss för att bidra till att ge så bra förutsättningar som möjlighet för forskning och utbildning av hög kvalitet. Jag ser bland annat att vi har utrymme att effektivisera vår interna hantering av studentmobilitet och minska antalet jobbförberedande aktiviteter som inte är förankrade i utbildningsprogrammen, säger Ludde Edgren, avdelningschef, FUS.

Verksamhetsstödet behöver utvecklas kring arbete med mer komplexa internationella samarbeten och stöd för förändrat internationaliseringsarbete.

— Livslångt lärande är också ett område där vi behöver utveckla vår stödverksamhet. För att stötta hela vägen från barnens universitet, gymnasiesamverkan till att erbjuda flexibla och anpassade kurser till yrkesverksamma personer. Det arbetet innebär även att vidareutveckla samarbetet med offentlig sektor och näringsliv, vilket givetvis ska vara väl förankrat med kärnverksamhetens prioriteringar, berättar Ludde och fortsätter:

— Jag har väldigt duktiga medarbetare och vi har kommit långt i vårt arbete men det finns förändringar kvar som behöver genomföras. FUS verksamhet ska vara en bra investering av forsknings- och utbildningsmedel och då behöver vi hela tiden se över och anpassa vår stödverksamhet, säger Ludde.

Sidan uppdaterades 2022-02-17