Tor 27 jan 2022 08:00

Forskningsprojektet "Extremvädrets effekter på allmänhetens stöd för klimatstyrmedel" uppmärksammas i media efter helgens stormiga väder.

En man med keps och grön jacka med fjäll och polarull i bakgrunden
Stefan Linde, universitetslektor i statsvetenskap

Vad kul att ditt forskningsprojekt uppmärksammas! Vad handlar projektet om?

— Det handlar i korthet om att försöka förstå i vilken utsträckning extrema väderhändelser och deras konsekvenser påverkar människors syn på klimatförändringarna. Det kan exempelvis handla om omfattande skyfall och översvämningar eller värmeböljor och skogsbränder. Utgångspunkten för projektet är att dessa händelser möjligen kan fungera som en ”trigger” som signalerar hur konsekvenserna av ett förändrat klimat kan komma att se ut – något som annars kan upplevas som både abstrakt och avlägset. Huruvida det faktiskt är så att människor tar intryck av den här typen av upplevelser, och i så fall i vilken utsträckning, är dock fortfarande en öppen fråga.

I projektet undersöker ni hur extremväder påverkar allmänhetens stöd för klimatstyrmedel, vad menas med detta?

— Klimatstyrmedel är olika typer av politiska åtgärder som kan sättas in för att antingen motverka klimatförändringarna, alltså minska mängden utsläpp, eller för att minska de negativa konsekvenser som kan uppkomma som ett resultat av ett förändrat klimat, såsom torka eller översvämningar. Exempel på styrmedel kan vara sånt som höjda energi- och drivmedelsskatter, subventioner av investeringar i grön teknik, eller olika typer av informationskampanjer. Oavsett vilken typ av styrmedel det handlar om så är ett brett allmänt stöd en förutsättning för att styrmedlet ska kunna fungera effektivt över tid.

Vad gör du när du inte forskar?

— Jag har två små barn, så när jag inte jobbar så spenderar jag mycket tid med familjen, gärna ute i skogen eller fjället. Får jag lite tid över så gillar jag att träna, gärna löpning eller skidåkning.

Läs mer om forskningsprojektet Extremvädrets effekter på allmänhetens stöd för klimatstyrmedel

Sidan uppdaterades 2022-02-03