Haider Iftikhar är ny gästdoktorand från Aalto universitetet

Ons 16 mar 2022 13:59
Denna nyhet är riktad till: Institutionen för kemiteknik (CHE), Institutionen för naturvetenskap (NAT)

Haider Iftikhar är ny gästdoktorand från Aalto universitetet. Han kommer att stödja forskningen inom kemiteknik och triboelektriska nanogeneratorer vid FSCN, Mittuniversitetet under de kommande sex månaderna.

Haider Iftikhar. Photo Inger Axbrink

Haider kommer att arbeta tillsammans med Magnus Norgren och Christina Dahlström och forskare från gruppen Surface and colloid Engineering. Vi hälsar honom välkommen och hoppas att han kommer trivas med oss. Läs mer i hans presentation nedan.

Jag är en gästdoktorand från Aalto universitetets School of Chemical Engineering, Institutionen för bioprodukter och biosystem. Området för min forskning är att undersöka alternativa metoder för utvinning av förnybar energi. Ett av dessa områden är  nya elektrolyter för färgsensibiliserade solceller (DSSC), för bättre effektivitet, högre stabilitet och låg kostnadsutveckling. En annan är att använda återvinningsbara träbaserade biologiskt nedbrytbara material som cellulosa och dess derivat för att producera triboelektriska nanogeneratorer (TENG), som kan producera renare elkraft med nära noll koldioxidavtryck. Sammantaget är båda områdena oerhört intressanta och nödvändiga för vår snabbrörliga teknologicentrerade värld.

Jag besöker Mittuniversitetet och Institutionen för kemiteknik vid FSCNs forskningscenter för 6 månaders doktorandmobilitet, jag kom hit för att vara en del av den redan pågående innovativa forskningen som utförs av personalen på FSCN om TENG och relaterade cellulosamaterial. Jag har beundrat arbetet som gjorts här ganska länge nu och alltid tänkt på vad det skulle vara att faktiskt jobba här? Nu är jag här och jag är förvånad. Tillämpningen av cellulosamaterial i tribologi här är inte bara inspirerande utan också väldigt effektfull.

Under min tid här hoppas jag kunna samarbeta så mycket som möjligt och dela med mig av den kunskap jag har fått om TENG och att lära mig och implementera de tekniker som utövas här. Jag arbetar under mycket kompetent ledning av professor Magnus Norgren och docent Christina Dahlström tillsammans med resten av deras kollegor. Jag är mycket intresserad av att undersöka olika cellulosamaterial som effektivt kan tillämpas i TENG för att förbättra deras produktionskapacitet och livslängd. Nu har jag jobbat här i ett par veckor har jag redan lärt mig många nya vägar och spännande tekniker som är mycket relevanta för mitt arbete. Jag känner mig hemma på Mittuniversitetet, och jag ser fram emot resten av min period här med samma glöd.

Skapad av Inger Axbrink

Sidan uppdaterades 2022-03-17