Policy för hantering av forskningsdata

Mån 28 mar 2022 14:13

Mittuniversitetet har tagit fram en policy för hantering av forskningsdata. Till grund för policyn ligger bland annat EU-kommissionens rekommendation om tillgång till och bevarande av vetenskaplig information.

Två personer sitter vid ett långt arbetsbord. Framför dem finns flera datorskärmar, mikrofon och annan teknisk utrustning.

Syftet med policyn är att beskriva universitetets ställningstagande, ansvarsfördelning och stödstruktur vad gäller hantering och tillgängliggörande av forskningsdata. Policyn kompletteras med riktlinjer.

Mittuniversitetets ambition är att följa den nationella riktningen som innebär att hantering av forskningsdata så långt som möjligt ska uppfylla FAIR-principerna. Grunderna i FAIR är att offentligt finansierad forskning bör vara så tillgänglig och användbar som möjligt. FAIR står för att forskningsdata ska vara Findable (sökbara) Accessible (tillgängliga), Interoperable, (interoperabla) och Reusable (återanvändbara).

Läs mer om policyn för hantering av forskningsdata samt riktlinjerna

Sidan uppdaterades 2022-08-25