Från Google till Mittuniversitetet

Mån 30 jan 2023 07:30

Han har jobbat som samhällsplaneringschef på Google, som stabschef för e-handelskammaren och som VD för Stockholms Handelskammare. Nu blir han affilierad forskare vid Mittuniversitetet. IT-debattören Nicklas Berild Lundblad längtar till Norrland.

till vänster en rund byggnad i tegel, till höger en skallig man med glasögon och armar korsade över bröstet

Nicklas Berild Lundblad är en man med många strängar på sin lyra. Han har förutom en jur kand i juridik, även filosofistudier och en doktorstitel i informatik i bagaget. Han är också författare och aktiv debattör inom IT som politikområde.

Vill öka lärandet

Under sina 13 år på Google arbetade han i flera olika roller i olika länder, men nu bor han sedan en tid tillbaka i London. Där jobbar han på AI-företaget Deep Mind och ägnar sig åt frågor som handlar om teknik, juridik och politik.
– Det är ämnen som ligger mig varmt om hjärtat och där jag har mycket nytt av mina tidigare studier varje dag. Jag arbetar i ett fascinerande komplext problemområde och det enskilt viktigaste för mig är att försöka öka lärandet i världen, och även själv lära mig nya saker varje dag, säger han.

AI och filosofi

Nyligen tackade Nicklas Berild Lundblad ja till ännu ett uppdrag – som affilierad forskare vid Mittuniversitetet, närmare bestämt vid institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem. Här kommer han att ägna sig åt att gräva i frågor om filosofi och AI.
– Det var forskningen och människorna som fick mig att välja att samarbeta med Mittuniversitetet. Dessutom vill själen norrut, och jag hoppas kunna bo i närheten av Mittuniversitetet när jag hittar nästa steg i livet. Men framför allt är Mittuniversitetet en plats där det bedrivs intressant forskning av forskare som jag vet att jag kommer lära mig mycket av.

Det nya ”teleskopet”

Som insatt i filosofiska perspektiv av AI och konsekvenser för samhällsutvecklingen tror Nicklas Berild Lundblad att universiteten nu står inför såväl stora utmaningar som enorma möjligheter.
– Att integrera olika AI-verktyg i undervisningen blir absolut nödvändigt och kan faktiskt leda till snabbare framsteg i kniviga forskningsfrågor. AI är som ett sorts vetenskapligt instrument som låter oss se djupare in i komplexa problem. På ett sätt är det som när universiteten ställdes inför teleskopet – med den skillnaden att vi nu inte bara kan se längre, utan se djupare in i komplexa system, säger han.

Vad kan universitetet göra för att dra nytta av den nya tekniken?

– Använd och experimentera med den. Ett av de bästa användningsområdena för exempelvis ChatGPT är som intellektuell sparringpartner – man kan ställa frågor, be om inspel och vända och vrida på problem på massor av intressanta sätt, vilket tyder på att vi kanske kommer att se en ny sorts vetenskaplig metod växa fram. Dessutom är detta ett tillfälle att engagera många fler i det vetenskapliga projektet och bjuda in till samarbeten med medborgare som har vetenskapliga intressen och kan använda nya verktyg för att hjälpa till.

När du arbetade på Google blev du utsedd till en av de bästa cheferna globalt – vad utmärker en bra chef?

– En bra chef är kanske mer av en trädgårdsmästare än en dirigent i dag. Ett stort mått av tvivel på den egna förmågan hjälper också – jag har ofta fel, och älskar när folk berättar det för mig.

Sidan uppdaterades 2023-02-03