Bättre och roligare i interaktiva salar

Tor 14 dec 2023 14:19

Färre avhopp, gladare studenter, bättre inlärning och en trevligare klassrumssituation – hur fixar man det? Susanne Lindström och Lotta Wickenberg, båda lärare i byggnadsteknik, har svaret. De har utvecklat ett nytt upplägg för undervisning i hybridform. Och studenternas respons är mycket positiv.

Två kvinnor står bredvid varandra

Som distansstudent är det lätt att känna sig ensam i sin studiesituation och sakna klasskamrater att interagera med. Förutom att det blir svårare att plugga, kan det också ta udden av lusten till studierna och leda till avhopp. Det var den problematiken som gjorde att Susanne Lindström och Lotta Wickenberg började fundera hur de kunde lägga upp hybridundervisningen i active learning-salarna (ALC) så att den både främjade känslan av sammanhang och lärande för sina distansstudenter.
– Vi började med att skicka ut en enkät och frågade om det fanns ett intresse och då framkom det tydligt att de som pluggade på distans kände sig utanför och gärna ville hitta klasskamrater att hjälpas åt i studierna med, säger Susanne Lindström.

Positiv effekt på lärandet

När de hade väl hade fått gehör hos studenterna för sin idé så utvecklade de den vidare. En hybridkurs i byggnadsproduktion fick fungera som pilotstudie. Genom att dela in klassen i grupper som bestod av både campus- och distansstudenter vid redovisningarna, fick studenterna genast en bättre kontakt på ett socialt plan, vilket visade sig ha effekt också på lärandet.
–  Vi förändrade upplägget genom att ha redovisningar i seminarieform med tvärgrupper. Alla var då tvungna att lära sig hela projektet då ingen från samma projektgrupp redovisade tillsammans. Det blev ett otroligt stort lärmoment när de visade varandra och delade skärmar. Dessutom hade de väldigt roligt, säger Lotta Wickenberg.

Bra att vara två

Att utforma redovisningarna på det här sättet där campus- och distansstudenter arbetar i gemensamma tvärgrupper, kräver dock både fungerande teknik och förberedelser. Att dessutom vara två lärare som hjälptes åt var ingen nackdel, berättar de.
– En av oss kunde hålla i introduktionen medan den andra delade in klassen i grupper och breakout-rooms och skötte det tekniska. Vi hade lite problem med att det saknades takmickar och kameror på datorerna som campusstudenterna satt grupperade vid, men de löste det själva genom att koppla in sina egna datorer. Nu har vi dessutom fått löfte av Infra att mickar och kameror ska installeras i ALC-salarna.

Nöjda studenter

Deras nya modell med tvärgruppsredovisningar har fått mycket positiv respons av studenterna. I utvärderingen har de gett uttryck för att det blanda annat varit mer lärorikt och lättsamt, att de insett att de har sköna klasskamrater och att lösningarna på uppgifterna blev mer varierade och spännande.
– Och för oss har det bara inneburit marginellt mer arbete, säger Lotta Wickenberg och Susanne Lindström.

Deras modell är framtagen inom ramen för HEaD (Higher Education and Digitalisation) som handlar om att öka Mittuniversitetets förmåga att arbeta med teknikstött och livslångt lärande.

Inspirerad? Läs mer om pilotstudien!

Lottas och Susannes tips och trix för interaktiva redovisningsmoment:

1. Gör det som ett obligatoriskt moment så att både distans- och campusstudenter deltar.
  2. Försök om möjligt vara två lärare i salen, då kan en sköta det tekniska i början och en kan instruera studenterna. Även när man ska gå runt i salen och lyssna på alla grupperna är det bra att vara två.
  3. Boka en genomgång av den interaktiva salen tillsammans med pedagogisk utvecklare och INFRA
  4. Använd tydliga instruktioner inför redovisningen så att studenterna är väl förberedda.
  5. Be campusstudenterna att komma 10 minuter före seminariestart för att hinna starta upp tekniken i salen.
  6. Studenterna måste kunna sin studentinlogg.
  7. Om det inte finns kameror till respektive bord i redovisningssalen be campusstudenterna ta med sig en egen dator/platta där dom kan koppla upp sig i Zoom utan ljud.

Sidan uppdaterades 2023-12-15