Mittuniversitetet har varit i USA för att rekrytera studenter

Mån 04 dec 2023 14:48

Under hösten har Ellen Horbach från International Relations Office, IRO,  varit i USA för att rekrytera studenter till Mittuniversitetet.

Internationell studentrekrytering
Ellen Horbach, IRO.

Mittuniversitetet har deltagit i SIREUS Study in Sweden Tour i USA. SIREUS är ett treårigt samarbetsprojekt som knyter samman 13 svenska lärosäten, bland andra Mittuniversitetet, SACC-USA, ambassaden i Washington DC, Svenska institutet (Si), Vinnova samt KK-stiftelsen.

Syftet med Ellen Horbachs resa har varit att marknadsföra miuns internationella program och för att träffa potentiella internationella studenter. Mittuniversitetets strategiska mål med ökad internationalisering innebär bland annat ett ökat intag av internationella studenter som betalar studieavgift.

Ellen deltog i rekryteringseventen på tre olika ställen i USA: New York, Pullman Campus i Washington och Orange County i Kalifornien.

– Det har varit en spännande resa där jag har träffat en hel del potentiella intresserade studenter, säger Ellen.

Förutom resan till USA deltar även IRO vid virtuella rekryteringsmässor som Svenska Institutet arrangerar. Mittuniversitetet deltog även i Swedish Higher Education and Research Delegation till Indien nu i november.

Sidan uppdaterades 2023-12-04