”Skogen är ett subjekt. Och den talar till en”

Ons 03 jan 2024 02:00

Minnet är ett såll, och mycket rinner liksom bara iväg. Men det finns sånt som inte lämnar. En doft, en slagdänga eller kanske ett citat. Det är de ljuspunkterna som vi vill ta fasta på i den här serien av medarbetarporträtt. Näst på tur är Bengt Gunnar Jonsson, professor i biologi.

En man som står i snön

Skogen är Bengt Gunnar Jonssons, eller Bege som han kallas, rätta element. För biologen Bege är skogen nämligen inte bara jobb, utan ett helt universum att träda in i, uppslukas och fascineras av. Från det största av träd till de minsta av mossporer och insekter.
– Jag har någon sorts relation till skogen, det har jag nog alltid haft, men jag insåg det på ett djupare plan för ett par år sedan när jag arbetade tillsammans med en konstnär. Som forskare ser man skogen som ett objekt att studera, men där och då insåg jag att skogen också är ett subjekt. Och den talar till en. Konstnärens förhållningsätt hjälpte mig att sätta ord på min egen upplevelse, säger han.

Skogen är en trygg plats

Trots att han tillbringat i stort sett hela sin uppväxt och vuxenliv i skogen så har Bege aldrig varit rädd. Inte heller har han någonsin stött på en björn. Däremot har han blivit förföljd av en björn en gång, fast det visste han inte då. Det bekom honom dock inte. För Bege är skogen en trygg plats. Den tryggaste.
– Jag vet att en del tycker att det kan vara otäckt, men för mig är skogen hemma. Det luktar bekant och det händer något i huvudet när man bara är där och närvarar. Vi kan kalla det rekreation, säger han.

Färdig med rotvältor

Bengt Gunnar Jonsson har jobbat på Mittuniversitetet sedan 2002. Innan dess var han verksam vid Umeå Universitet och disputerade 1993 på en avhandling om rotvältor. Rotvältorna är dock historia och idag ligger hans fokus på hur vi använder skogslandskapet och på vilket sätt vi kan ta vara på alla de värden som skogen erbjuder.

När Bege ska lyfta fem saker som varit betydelsefulla för honom så blir det en författare, en filosof, en musikgenre, en biolog och såklart – träden och de historier de berättar.

Sidan uppdaterades 2023-12-18