Låt AI lyssna på ditt hjärta – du kan slippa få en stroke

Tis 18 apr 2023 12:00

Med hjälp av AI kan hjärtljud analyseras och i slutändan hjälpa förhindra stroke. Målet är att få ut tekniken i vården och hitta hjärtproblem tidigare – för att rädda liv.

Montage kring AI och hjärtljud
Jan Lundgren forskar kring hur man via ljudbilder och AI kan veta om hjärtat är friskt eller inte. Bilden är ett montage.

Ett par hundratusen personer i Sverige har hjärtrelaterade problem så som förmaksflimmer, men de flesta vet inte ens om det. Varje år drabbas cirka 600 av dem av stroke. Dessutom har vi få kardiologer per capita.

Om man via en enkel process kan skapa sig en bild av om ens hjärtljud är normala eller inte kan en eventuell stroke motverkas. Just det arbetar docent Jan Lundgren vid Mittuniversitetets institution för Data- och Elektroteknik, DET, med.

Berätta om er forskning – hur kan man mäta avvikelser på hjärtljud med hjälp av AI?

– Modern maskininlärning med Artificiell Intelligens har kommit långt i att spåra trender i data. I vårt fall använder vi hjärtljud från digitala stetoskop. Vi har använt oss av publika dataset av hjärtljud där vi har visat att man med befintlig teknik tillsammans med AI kan avgöra, med över 90% noggrannhet, om hjärtljuden är normala eller inte. Vi har också visat att kvaliteten på infångade hjärtljud kan höjas avsevärt med riktmikrofonteknik, där man kan undertrycka oönskade ljud från andra delar av kroppen (lungor, blodkärl, etc) för att göra hjärtljuden klarare.

Ni samarbetar med region Västernorrland nu – hur ser det samarbetet ut? Vad gör ni?

– Vi har tidigare samarbetat både med Region Västernorrland och Premicare i regionalfondsprojektet DIGGA Hälsocentral där vi tittat både på ny teknik och nya arbetsroller för vården. Vi utvecklar tillsammans just nu nya projektidéer som kommer att generera nya forskningsansökningar.

Hur kan den här tekniken i praktiken hjälpa patienter?

– Tekniken kan användas både som beslutsstöd för läkare, men även för screening i primärvården eller hemvården, där man tidigt kan upptäcka hjärtproblem innan större saker som stroke inträffar.

Hur långt borta är det här från att användas inom vården?

– Det kommer bero på många faktorer. Teknologiskt är vi bara några år från fungerande prototyper.

Vad är målet med din forskning – var är den om fem år?

– Det stora målet är att tidigare hitta hjärtproblem hos befolkningen, ute i både primärvård och hemvård, så insatser kan sättas in innan allvarligare problem inträffar.

Se Jan Lundgren prata om AI och ljud i Utbildningsradion

Läs mer om DIGGA