Databas med gamla dagstidningar öppnas för allmänheten

Tor 08 jun 2023 10:55

En guldgruva har öppnats för dig som är intresserad av att hitta information i gamla dagstidningar. Det är databasen Svenska dagstidningar som nu finns tillgänglig på Mittuniversitetet i Sundsvall och Östersund. Bara att sätta igång och gräva!

gammal dagstidnings första sida

I databasen Svenska dagstidningar finns digitalt lagrade tidningar ända från 1645 och framåt och det fylls hela tiden på med nytt material. I dagsläget innehåller den cirka 1 900 dagstidningar – en riktig guldgruva för den som söker historik kring olika händelser.

Materialet i databasen består av Kungliga bibliotekets (KB) samling av svenska dagstidningar före år 1906, samt efter år 2014 och ett urval av tidningar däremellan. Av upphovsrättsliga skäl är material yngre än 115 år enbart tillgängliga via särskilda datorer uppkopplade mot KB och sådana datorer finns nu alltså även på Mittuniversitetets båda campusbibliotek. Här finns också möjlighet att skriva ut sidor.

Här kan du se tillgängliga tidningar

Sidan uppdaterades 2023-06-08