Dags att ansöka ‑ vill du få tid för att kommunicera forskning?

Tor 17 aug 2023 08:20

Ansök senast 31 augusti! Kommunikationsavdelningen har fått stimulansmedel att fördela för att ge forskare tid i sin tjänst för att bidra med kunskap i samhällsdebatten och nå nationell synlighet. Nu är det dags att söka inför 2024.

Megafon

Satsningen på stimulansmedel för forskningskommunikation är en treårig insats där pengar årligen fördelas för att finansiera tid i tjänst för forskare som vill ägna mer tid till att kommunicera sin forskning och delta med sin kunskap i samhällsdebatten.

I rektorsbeslutet från 22 november 2022 står att medlen i första hand ska ”användas för att stimulera extraordinära, strategiska eller nyskapande insatser som kräver en hel del tid i både genomförande och planering.”

Årlig utlysning

Stimulansmedlen ska dels kunna användas för att göra korta, snabba stödinsatser utifrån omvärldsbevakning och andra ”möjligheter” som identifieras under året, men också fördelas i en årlig utlysning. Detta är alltså vår årliga utlysning för 2024. I uppdraget till kommunikationsavdelningen ingår också att prioritera ansökningar med koppling till Barnens universitet, en verksamhet med syftet att väcka nyfikenhet och intresse till högre studier redan i grundskolan/i tidig ålder.

Vi kommunicerar denna utlysning redan nu för att minimera risken för kollisioner i tjänsteplaneringen inför kommande år.

Under 2023 har 14 medarbetare fått tid i sin tjänst för att kommunicera forskning. Det beviljade tjänsteutrymmet har varierat mellan 10–20% och löper över olika antal månader.

Är du som forskare intresserad av detta?

I din ansökan ska du ange önskad omfattning samt, så konkret som möjligt, beskriva vad du vill använda tiden till och varför du vill ha utökat utrymme för att kommunicera forskning. När du väl har skickat in din ansökan ser vi gärna att du informerar din prefekt om att du har ansökt om stimulansmedel för att förenkla den fortsatta hanteringen av din ansökan.

Ansök om stimulansmedel

Sidan uppdaterades 2023-08-29