Institutionen HOV tar AI‑frågan vid hornen

Ons 23 aug 2023 11:49

Verkligheten körde om kartan när Mats Jong skulle lägga fast planen för HOV:s institutionsdagar. Det ursprungliga temat för dagarna fick vika för den överhängande utmaningen från generativ artificiell intelligens – AI.

Seminariesituation med en föreläsare, publik och presentationsbild på väggen.

– När vi i ledningsgruppen först diskuterade tema för institutionsdagarna var planen att vi skulle ha temat postpandemi. Vi ville diskutera och reflektera över allt vi förändrat och lärt oss under pandemin, säger Mats Jong, proprefekt på institutionen för hälsovetenskaper, HOV.

– När institutionsdagarna närmade sig var AI-boomen redan över oss, och i diskussion med programansvariga och studierektorer blev det tydligt att vi som institution har ett stort behov av att ta reda på hur vi ska hantera AI i undervisning och examinationer, säger Mats.

Den första dagens eftermiddag och andra dagens förmiddag ägnades åt seminarier och workshops om Generativ AI, med fokus på möjligheter inom undervisning, pedagogik och examination.

Jessica Liivlaid höll i seminarierna med hjälp av Anna Loungeville och Jon Öberg. Alla deltagare hade instruerats att ta med sig sina datorer och uppgifter att jobba med. De fick lära sig om olika AI-verktyg och fick möjlighet att testa dessa verktyg på egna uppgifter. De hade också tid att ämnesvis fundera på och reflektera över hur de ska hantera AI i sin arbetsvardag.

Röster om AI från kollegiet

– Utvecklingen med AI är en utmaning, det känns osäkert och magkänslan hos mig ger frågan om vi är på väg framåt eller bakåt.

– Under pandemin har vi utvecklat vår digitala kompetens och nu känns det som vi kanske måste backa och köra fysiska tentor eller muntor för att säkra oss mot fusk.

– Vi kan inte stoppa AI, så frågan är hur vi kan jobba med det på ett konstruktivt sätt.

– Det har öppnats en helt ny värld, vi kan hitta nya möjligheter i undervisning och pedagogik.

– Vi diskuterade frågan om vad kunskap är också. Och när det gäller fusk vet vi ju aldrig hur studenterna har gjort för att leverera sina svar på examinationerna. Det blir ju ingen skillnad nu.

Nu går vi vidare

Jessica Liivlaid summerade med att vi behöver testa mer, prata mer och involvera studenterna i arbetet med dessa AI-verktyg. Flera deltagare önskade tid för att lära sig mer och diskutera detta med kollegiet.

Avslutningsvis uppmanade Jessica alla som behöver stöd i diskussioner kring AI-strategi och liknande att boka in pedagogiskt stöd via:

Sidan uppdaterades 2023-08-23